14 grudnia br. stała komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) niemieckiego parlamentu (Bundestag) zatwierdziła wniosek rządu federalnego w sprawie zamówienia w amerykańskiej spółce Lockheed Martin, za pośrednictwem Departamentu Obrony USA, 35 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Tego samego dnia wiceprzewodnicząca Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), Annette Lehnigk-Emden, w imieniu ministerstwa obrony, podpisała umowę międzyrządową LOA (Letter of Offer and Acceptance).
Gratulacje dla Niemiec w związku z zamówieniem F-35A. Niemcy są dziewiątym użytkownikiem, który procedurą FMS przyłączył się do programu – powiedział gen. Michael Schmidt, dyrektor wykonawczy programu F-35 w Departamencie Obrony USA. Z niecierpliwością oczekujemy współpracy z nimi w celu dostarczenia systemu F-35 w celu spełnienia ich wymagań w zakresie obrony narodowej.
To zaszczyt formalnie powitać Niemcy w programie F-35 Lightning II. Niemieckie uczestnictwo zapewnia, że europejski sojusz F-35 będzie nadal wzmacniany i rozwijał się dzięki interoperacyjności z NATO i narodami sojuszniczymi – powiedziała Bridget Lauderdale, wiceprezes i dyrektor programu F-35 w Lockheed Martin. F-35 jest najbardziej zaawansowanym, najlepiej ocenianym samolotem, dającym pilotom krytyczną przewagę nad każdym przeciwnikiem, umożliwiając im wykonanie misji i bezpieczny powrót do domu.
Zgodnie z informacją amerykańskiej Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z 28 lipca br., rząd w Berlinie wnioskował o zakup 35 samolotów F-35 w wersji konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL) oraz 37 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-100. W pakiecie uzbrojenia znalazło się m.in.: 105 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM, 75 pocisków manewrujących o wydłużonym zasięgu AGM-158B JASSM-ER (plus 4 pociski ćwiczebne do prób), 344 bomby kierowane GBU-53/B SDB II StormBreaker (plus 8 ćwiczebnych bomb do prób), 162 bomby BLU-109 wraz z zestawami do konwersji do bomb kierowanych GBU-31, 264 bomby Mk 82 wraz z zestawami do konwersji do wersji GBU-54, 75 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Block II+ Sidewinder (plus 30 pocisków ćwiczebnych CATM-9X). Pakiet dodatkowy obejmuje również części zamienne, środki do samoobrony samolotów, wyposażenie łączności, usługi wsparcia szkoleniowego i logistycznego oraz wyposażenie techniczne obsługi naziemnej (pakiet logistyczny na okres 5 lat). Całość wyceniono na maksymalnie 8,4 mld USD (Niemcy chcą kupić 35 F-35A Lightning II).
Zgodnie z umową LOA, pierwsze osiem samolotów zostanie przekazanych niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) w 2026. Trafią do międzynarodowego ośrodka szkoleniowego, który powstaje w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith. Co ciekawe, trafią tam w pierwszej kolejności polskie F-35A, a następnie singapurskie F-35B (Szkolenie polskich pilotów F-35A w Ebbing).
Następnie, w 2027 pierwsze niemieckie F-35A trafią do swojej bazy macierzystej w Büchel w Nadrenii-Palatynacie. Zastąpią obecnie stacjonujące tam samoloty Tornado IDS. Są tam składowane amerykańskie głowice jądrowe (w liczbie 20 egzemplarzy). Podstawowym zadaniem niemieckich Błyskawic będzie bowiem przenoszenie bomb jądrowych B61-12 w ramach programu NATO Nuclear Sharing. Odpowiednie prace modernizacyjne infrastruktury naziemnej pod kątem przyjęcia F-35A mają pochłonąć ok. 170 mln EUR i zakończyć się w lutym 2026 (Niemcy pozostaną w NATO Nuclear Sharing).
Jak dotąd, ponad 875 samolotów seryjnych rodziny F-35, wylatało ponad 600 tys. godzin. Są użytkowane z 26 baz lotniczych na całym świecie, a dziewięć państw obsługuje F-35 ze swojego terytorium. Do ich obsługi zostało przeszkolonych ponad 1845 pilotów i 13 350 techników obsługi naziemnej. Niemcy staną się kolejnym w Europie państwem, które zdecydowało się na ich zakup w ostatnich latach, po Belgii (34 egz.), Polsce (32 egz.), Szwajcarii (36 egz.) i Finlandii (64 egz.). Spoza Europy, ale w NATO, do rodziny F-35 dołączy także Kanada (88 egz.). Wśród kolejnych państw zainteresowanych wymienia się Czechy (24. egz.), Hiszpanię, Grecję czy Rumunię (Zielone światło na uzbrojenie fińskich F-35, Czechy chcą kupić 24 samoloty F-35A Lightning II, Szwajcaria zamówiła 36 samolotów F-35A Lightning II, HX: Zwycięstwo F-35A Block 4 w Finlandii, Kanada stawia na F-35A Lightning II).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.