W piątek, 7 listopada 2025, jak poinformowało Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec, w międzynarodowym porcie lotniczym Berlin Brandenburg im. Willy’ego Brandta wylądował pierwszy z ośmiu zamówionych przez Niemcy samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon.
Zdjęcia: Christoph Kassette, Bundeswehra
Lot transferowy samolotu o nr seryjnym 170528 i rejestracyjnym 63+01 został zrealizowany z lotniska przyzakładowego Boeinga w Seattle, w stanie Waszyngton, z międzylądowaniem na Islandii. Załogę samolotu, z 3. Dywizjonu Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin z bazy lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii, powitał federalny minister obrony Boris Pistorius, który wszedł na jego pokład.
Dziś nasze lotnictwo morskie dosłownie przechodzi z napędu turbośmigłowego na odrzutowy – mówi później Pistorius na konferencji prasowej. P-8 A to szczególnie nowoczesny i potężny system – powiedział minister Pistorius – był o tym przekonany podczas lotu brytyjskim samolotem. Pistorius wyjaśnił, że dla lotnictwa morskiego rozpoczyna się nowa era: Technologicznie, ponieważ wprowadzamy w pełni zdigitalizowany system uzbrojenia z najnowocześniejszymi czujnikami. Logistycznie, ponieważ możemy również wspierać eksploatację samolotów w przemyśle cywilnym. I oczywiście operacyjnie, bo będziemy jeszcze ściślej współpracować z naszymi partnerami.
Wraz z przekazaniem pierwszego egzemplarza nowego śmigłowca pokładowego NH90 Sea Tiger w przyszłym miesiącu, oznacza to rozpoczęcie kompleksowej modernizacji floty powietrznej Marynarki Wojennej – podsumował minister.
To wspaniały dzień dla lotnictwa morskiego – mówi wiceadmirał Axel Deertz, zastępca Inspektora Marynarki Wojennej, dowódca floty i sił wsparcia. Według Deertza po około dwudziestu latach Marynarka Wojenna ponownie otrzymuje samolot o napędzie odrzutowym wraz z P-8A Poseidon. Ma ogromną moc i prowadzi nas niezwykle daleko w przód – zauważa wiceadmirał. Ich zakup to duży krok w przyszłość – teraz ważne jest, aby jak najszybciej wdrażać operacyjnie nowe samoloty.
Przypomnijmy, że formalny odbiór samolotu przez Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) miał miejsce 1 października br. w Seattle.
Samolot otrzymał docelowe barwy Lotnictwa Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) 4 lutego br., po czym przeszedł testy naziemne napędu i wszystkich systemów pokładowych, w tym hydrauliki, przed zabudową wyposażenia specjalistycznego (rozpoznawczego i zwalczania okrętów podwodnych. Samolot miał zostać przekazany stronie niemieckiej w sierpniu br., i jest to kolejne opóźnienie, gdyż pierwotnie miało to być w październiku 2024.
Niemcy zamówiły 8 samolotów tego typu w dwóch partiach: 5 za 1,77 mld USD oraz 3 za niecałe 1,1 mld EUR. Na ich uzbrojenie trafią m.in. 324-mm lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych Mark 54 LWT (Lightweight Torpedo).
17 czerwca 2021 spółka Boeing porozumiała się z niemieckimi spółkami przemysłu lotniczego: ESG Elektroniksystem- und Logistik oraz Lufthansa Technik w sprawie wsparcia eksploatacji przyszłych niemieckich samolotów. 25 maja 2023 BAAINBw podpisał umowę o wartości ok. 180 mln EUR z Boeingiem na zakup symulatora Weapon System Trainer dla tychże samolotów.
Według najnowszych informacji z października ub. r. niemieckie P-8A będą okresowo operować z bazy lotniczej RAF Lossiemouth, gdzie będą współdziałać z brytyjskimi Poseidon MRA Mk1 (9 egz., ale rozważa dokupienie kolejnych). Docelowo, mają współpracować w przyszłości z bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz wspomnianymi śmigłowcami NH90 Sea Tiger.
21 listopada 2024 spółka Boeing podpisała z Departamentem Obrony USA umowę produkcyjną o wartości 1,677 mld USD (wówczas 6,984 mld zł) dostawę 7 egzemplarzy P-8A Poseidon dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) oraz użytkowników eksportowych: Niemiec i Kanady (która zamówiła łącznie 16 egz.). W przypadku Berlina wypadku chodzi o trzy ostatnie egzemplarze.
Nowe niemieckie samoloty zastąpią 8 egzemplarzy Lockheed P-3C CUP+ Orion (z których obecnie 6 odsprzedano do Portugalii, a pozostałe oczekują na wycofanie). Wcześniej anulowano ich program modernizacyjny MLU (Mid-Life Upgrade) i zarzucono pomysł wspólnego zakupu platform nowej generacji z Francją o kryptonimie MAWS (Maritime Airborne Warfare System) – Paryż obecnie prowadzi samodzielny program PATMAR, a platformą ma być Airbus A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft).
Tymczasem, zgodnie z dokumentem Kurs Marine 2025, niemiecki resort obrony rozważa dokupienie czterech kolejnych Poseidonów. 22 sierpnia br. portal branżowy Hartpunkt informował, że resort przedłożył wniosek o alokację środków finansowych w wysokości 2,8 mld EUR (11,87 mld zł) w ramach budżetu na rok 2026, przeznaczonych dla P-8A w latach 2028-2032. W sprawozdaniu zestawiono tę liczbę ze znacznie niższą kwotą 700 mln EUR (2,969 mld zł) w projekcie budżetu na rok 2025 na lata 2028–2030 przedłożonym Bundestagowi. Tak znaczący wzrost finansowania jest uważany za powiązany z planami zakupowymi dodatkowych egzemplarzy.
Boeing uzyskał zamówienia na około 200 samolotów P-8A Poseidon, które trafiły, oprócz US Navy (139 egz.) i wymienionych wcześniej państw, także do Australii (12 egz.), Norwegii (5 egz., ale rozważa dokupienie kolejnych), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Nowej Zelandii (4. egz.) i Korei Południowej (6 egz. odebrano; w planach zakup kolejnych 6 samolotów ZOP). 10 września br. plany zakupu tych samolotów ogłosił Singapur. Natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania, gdzie Boeing wraz z lokalną spółką Terma chce zbudować regionalne centrum obsługowe w zakresie przeglądów, napraw i serwisowania MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul) tych samolotów.
The first P-8A Poseidon has landed at @berlinairport today – a milestone in modernizing Germany's maritime reconnaissance capabilities and for enhancing the 🇩🇪Navy's operational readiness. Defence Minister #Pistorius and Vice Admiral Deertz officially welcomed the aircraft. 1/2 pic.twitter.com/8pd7EYL6Fc
— Germany at NATO (@GermanyNATO) November 7, 2025


