We wtorek, 5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji programu wsparcia eksploatacji i logistyki lekkiego samolotu bojowego FA-50 Fighting Eagle, jak również możliwości dostaw wybranego wyposażenia.
Zdjęcie: Polska Grupa Zbrojeniowa
Dokument sygnowali prezes zarządu Grupy PGZ Sebastian Chwałek oraz prezes i dyrektor zarządzający KAI, gen. dyw. w st. spocz. pil. dr GooYoung Kang (Prezes KAI o FA-50, KF-21 i perspektywach współpracy z polskim przemysłem).
Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), których dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w III kwartale bieżącego roku (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).
Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu (Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50).
Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów (Wojsko zamawia 20-mm amunicję do FA-50).
Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca br., natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia br. W międzyczasie, 24 marca br. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak oraz wiceminister Wojciech Skurkiewicz ujawnili, że FA-50 pojawi się publicznie na Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach, 26 i 27 sierpnia br.
26 czerwca br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że pierwsza grupa polskich pilotów zakończyła w Korei Południowej szkolenie na FA-50. Pierwsze dwa samoloty dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia. Kolejne dwa samoloty dotarły do Polski 22 sierpnia (Kolejne dwa FA-50 już w Polsce).
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL (Block 20), dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028, m.in. z radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej spółki Raytheon Intelligence & Space czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Samoloty zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.
FA-50 Fighting Eagle, w wersji Block 10, to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (KAI otworzyło biuro wsparcia FA-50 w Polsce).
https://twitter.com/PGZ_pl/status/1698996618672980183?s=20