W poniedziałek, 24 lipca br., wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM poinformował, że rozpoczął prace modyfikacyjne przy pierwszych dwóch mostach towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja z zasobów Wojska Polskiego (Umowa na Jelcze do parków pontonowych w programie Daglezja-P).
MS-20 Daglezja / Zdjęcie: OBRUM
Jak czytamy w informacji prasowej, OBRUM, jako producent mostów, podnosi ich walory eksploatacyjne, co przełoży się m.in. na bardziej intuicyjną obsługę MS-20 i umożliwi łatwiejsze operowanie sprzętem w trudnych warunkach eksploatacyjnych, z jednoczesnym zapewnieniem zwiększonej ochrony przed jego uszkodzeniem.
Dodatkowo OBRUM przeprowadzi szkolenia dla operatorów pojazdów, które obejmą obsługę nowego systemu.
Do końca roku w nowe funkcjonalności wyposażone zostaną wszystkie mosty MS-20, którymi dysponuje Wojsko Polskie (obecnie 12 egzemplarzy – przyp. red.).
Most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja to pojazd zaprojektowany i wyprodukowany w OBRUM. Umożliwia przeprawę pojazdom wojskowym i cywilnym oraz piechocie przez przeszkody wodne lub terenowe. Specjalna naczepa z układaczem pozwala na transport przęsła, regulację jego szerokości i podjęcie z przeszkody. Do obsługi i rozłożenia mostu wystarczą dwie osoby – kierowca oraz operator. Czas gotowości do przeprawy z pełnym przygotowaniem technicznym wynosi poniżej pół godziny, bez przygotowania technicznego zaledwie 10 minut. Daglezje zapewniają pełną mobilność – pojazdy mogą poruszać się pod drogach publicznych (Umowa na mosty MS-40 Daglezja-S).
Główne walory mostów MS-20:
- mobilność;
- wysoka nośność;
- krótki czas ułożenia przeprawy na przeszkodzie bez przygotowania technicznego do 10 minut;
- ochrona załogi (w wersji opancerzonej);
- możliwość pracy w różnych warunkach środowiskowych;
- możliwość poruszania się po drogach publicznych.
Przypomnijmy, że 14 kwietnia br. ówczesny rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek informował o rozpoczęciu negocjacji z OBRUM na dostawę kilkudziesięciu kolejnych Daglezji.
Prototypy MS-20 zostały opracowane przez OBRUM w latach 2005-2010. Produkcję rozpoczęto dwa lata później w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, z dostawą dwóch zestawów w grudniu tego samego roku. Kolejne dziesięć zestawów w ramach umowy o wartości 70,68 mln zł brutto zamówiono 4 marca 2015. Dostawy, z opóźnieniem, zakończono w sierpniu 2017. Trafiły do jednostek w Brzegu, Krośnie Odrzańskim, Stargardzie, Chełmnie i Nisku.
31 października 2018 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) uruchomił postępowanie na dostawę kolejnej partii 10 mostów MS-20, ale procedura została unieważniona 9 września 2019. 17 listopada 2021 OBRUM otrzymało zlecenie o wartości 2,5 mln zł od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia na serwis MS-20.
Cztery eksportowe mosty MS-20S trafiły w maju 2021 do nieujawnionego odbiorcy zagranicznego, prawdopodobnie Wietnamu.