21 września br. do zakładów spółki Bell Textron w Amarillo w Teksasie amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) dostarczyły pierwszy zmiennowirnikowiec CV-22B Osprey, przeznaczony do modyfikacji gondoli silników turbowałowych Rolls-Royce T406 (oznaczenie producenta: AE 1107C-Liberty). Prace mają na celu zwiększenie niezawodności napędu i ułatwienie prac konserwacyjnych (600 tysięcy godzin V-22 Osprey).
We wrześniu do zakładów spółki Bell Textron w Amarillo w Teksasie amerykańskie wojska lotnicze dostarczyły pierwszy zmiennowirnikowiec CV-22B Osprey, przeznaczony do modyfikacji / Zdjęcie: Senior Airman Miranda Mahoney, USAF
Umowa o wartości 81 082 835 USD (321,2 mln zł) na realizację prac została zawarta pomiędzy dowództwem NAVAIR (Naval Air Systems Command) a połączonym biurem projektowym Bell-Boeing, 30 grudnia 2020. Prace będą wykonywane we wspomnianym Amarillo, a także w Fort Worth w Teksasie oraz Ridley Park w Pensylwanii, a ich zakończenie planowane jest na czerwiec 2024, a z dodatkowymi opcjami do 2025.
Kurt Fuller, wiceprezes Bell Textron i dyrektor programu V-22, powiedział:
Współpracowaliśmy bezpośrednio z naszymi partnerami z Departamentu Obrony, w tym żołnierzami, którzy konserwują te statki powietrzne, w celu opracowania ukierunkowanych ulepszeń w gondoli silnika w celu zwiększenia wskaźników gotowości przy jednoczesnym obniżeniu kosztów utrzymania. Inżynierowie Bella i Boeinga opracowali innowacyjne rozwiązania w celu wsparcia potrzeb floty i zwiększenia możliwości wsparcia eksploatacji CV-22B przy użyciu bezpośredniej informacji zwrotnej od użytkownika.
Około 60 procent czasu konserwacji spędza się przy gondolach silników turbowałowych. Bell i Boeing z powodzeniem zaprojektowali ponad 1300 nowych części, aby poprawić niezawodność i łatwość konserwacji gondoli, a jednocześnie skrócić czas ich naprawy. Przewiduje się, że ulepszenia zwiększą dostępność samolotów i skrócą czas konserwacji.
Shane Openshaw, wiceprezes Boeinga i zastępca dyrektora ds. programu V-22, dodał:
Zmiennowirnikowce przyniosły nowy poziom dla sił lotniczych. Żaden inny statek powietrzny nie może osiągnąć niezrównanego zasięgu, prędkości i manewrowości V-22, a te ulepszenia pomagają zapewnić, że Osprey pozostanie zdolnym do operacji dla Departamentu Obrony przez dziesięciolecia.
Bell i Boeing ściśle współpracują z Dowództwem Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (Air Force Special Operations Command, AFSOC) i innymi użytkownikami V-22 w celu modernizacji, ograniczenia kosztów konserwacji i zwiększenia niezawodności. NAVAIR nadzorowało pierwszy lot zmiennowirnikowca MV-22B, należącego do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) ze zmodyfikowanymi gondoli silników, 23 kwietnia 2021. MV-22B dysponuje identycznymi gondolami, co CV-22B i pozwolił zespołowi Bell-Boeing na otrzymanie informacji zwrotnej od NAVAIR przed rozpoczęciem modyfikacji pierwszych statków powietrznych USAF.
18 listopada 2019 AFSOC ogłosiło postępowanie na wybór następcy CV-22B Osprey. Wśród wymogów wymieniono zwiększoną ładowność, zdolność pionowego startu i lądowania oraz prędkość przelotową rzędu około 830-930 km/h (450-500 w.). Nowy statek powietrzny miałby zostać wdrożony do służby do końca bieżącej dekady.
Bell ma w swojej ofercie, zarówno rozwijany na rzecz US Army zmiennowirnikowiec V-280 Valor (będąc efektem ewolucji V-22 Osprey), jak i koncepcję hybrydowego statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego o nazwie HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing), łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego (Hybryda zmiennowirnikowca i odrzutowca Bell HSVTOL, Bell gotowy do decydującej fazy programu FLRAA, W poszukiwaniu następcy CV-22B).
Technologie V-280, opracowane w ramach programu Future Vertical Lift (FVL), są też oferowane Polsce, także w związku z programem nowych śmigłowców szturmowych kr. Kruk, dla którego promowany jest AH-1Z Viper („Bell AH-1Z w Polsce to otwarcie drzwi do szerszej współpracy, także w FVL, MSPO 2021: Przez Vipera do Valora?).