W niedzielę, 23 marca 2025, indyjski portal branżowy Defence Research Wing (IDRW), powołując się na źródła rządowe poinformował, że dowództwo dowództwo wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā) otrzymało zgodę Ministerstwa Obrony na 3-letni okres dzierżawy pojedynczego samolotu transportowo-tankującego Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) od Francji z zasobów jej sił zbrojnych. Nie jest znany jeszcze harmonogram przekazania.
Francuski Airbus A330-200 Phénix tankujący samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale / Zdjęcie: Armée de l’Air et de l’Espace
Oczekiwana umowa dzierżawy ma miejsce na tle trwających od ponad dekady zmagań Bhartiya Vāyu Senā o pozyskanie nowoczesnej floty tankowców. Konstrukcja ta zwyciężyła w postępowaniu przetargowym na zakup sześciu samolotów tankowania powietrznego o wartości do 1,5-2 mld USD, rozpoczętym w 2006. W maju 2009 uznano, że europejski samolot będzie ofertą korzystniejszą niż rosyjski Ił-78 (które w liczbie sześciu egzemplarzy jako Ił-78MKI z zasobnikami Cobham 754 do tankowania jako system MARS/Mid Air Refuelling System weszły na wyposażenie Bhartiya Vāyu Senā w latach 2003-2006). Jednak w styczniu 2010 postępowanie unieważniono z powodu zbyt wysokich kosztów, wbrew naciskom dowództwa Bhartiya Vāyu Senā, aby je kontynuować. Krytycy decyzji argumentowali, że Ił-78, chociaż tańszy w zakupie, generował wyższe koszty operacyjne ze względu na czterosilnikową konstrukcję i starzejącą się technologię.
Szybko rozpisano kolejne postępowanie w tej sprawie, a Airbus został wybrany jako preferowany dostawca w listopadzie 2012, a oferta na nowe A330 MRTT jako preferowana oferta w styczniu 2013. Jednak trzy lata później Airbus informował, że rząd indyjski ponownie unieważnił przetarg.
Trzecie postępowanie rozpisano w styczniu 2018 i zapytania ofertowe rozesłano do Airbusa, Boeinga i Iljuszyna – z tym, że ten ostatni został zdyskwalifikowany za oferowanie czterosilnikowego samolotu (wymogiem była konstrukcja dwusilnikowa). Trzecia oferta na A330 MRTT pojawiła się w 2020. Tym razem dotyczyła sprzedaży przez Francję sześciu używanych samolotów, ale wówczas dowództwo Bhartiya Vāyu Senā optowałoby z kolei za wynajęciem takich usług od prywatnej spółki w Wielkiej Brytanii. Francuska propozycja obejmowała przebudowę używanych, maksymalnie 5-7 letnich pasażerskich Airbus A330, odkupionych od prywatnych linii lotniczych przeżywających ówczesny kryzys związany z pandemią COVID-19 wraz z zapewnionym 30-letnim wsparciem ze strony spółki Airbus Defence and Space (za podobnym rozwiązaniem ma optować Turcja).
O oficjalnej ofercie dla Indii w ramach szerszego pakietu informowano w styczniu 2021, natomiast już w kwietniu indyjski dziennik The Hindu twierdził, że dowództwo Bhartiya Vāyu Senā wydało rekomendację dotyczącą wydzierżawienia samolotów tankowania powietrznego od podmiotu komercyjnego. Od tamtej pory jednak nie było nowych informacji w tej sprawie.
Według najnowszych doniesień IDRW, umowa dzierżawy mogłaby zostać sfinalizowana w latach 2025-2026. Co ciekawe, francuskie A330-200 Phénix tankowały samoloty indyjskie samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale podczas ćwiczeń Desert Knight 2021 i Tarang Shakti 2024. Ponadto, poza dzierżawą pojedynczego samolotu, wojsko nadal jest zainteresowane pozyskaniem sześciu A330 MRTT, a 3-letni okres eksploatacji ma pozwolić na ocenę kosztów eksploatacji oraz opracowanie procedur i praktyk szkoleniowych (Dania zainteresowana kolejnymi F-35 i dołączeniem do inicjatywy NATO MMF).
Francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) dysponują obecnie 12 z 15 zamówionych A330-200 Phénix. Dostawy rozpoczęły się 27 września 2019. Zastąpiły 14 samolotów KC-135RG Stratotanker i C-135FR, które odsprzedano 11 lipca 2024 amerykańskiej spółce Metrea.
AKTUALIZACJA
W piątek, 28 marca br. Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o umowie dzierżawy pojedynczego KC-135RG Stratotanker od wspomnianej spółki Metrea. Nie jest jasne zatem czy umowa ws. A330 MRTT dojdzie do skutku.