W środę, 16 lipca 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że przeprowadziła testy w locie z dwoma wariantami rodziny niskokosztowych poddźwiękowych pocisków manewrujących CMMT (Common Multi-Mission Truck; wymawiane jako comet). System został ujawniony 3 marca br. podczas sympozjum Warfare Symposium 2025 stowarzyszenia Air & Space Forces Association.
Common Multi-Mission Truck to poddźwiękowy pocisk manewrujący dalekiego zasięgu o przewidywanym zasięgu przekraczającym 800 km (500 mil). Jego cena jednostkowa ma wynosić około 150 000 USD za sztukę. Ujawniono, że testy zostały zrealizowane w maju i czerwcu br. na dwóch poligonach doświadczalnych w stanie Oregon.
CMMT-D
W maju br. zespół testowy Lockheed Martin z Orlando na Florydzie udał się na poligon doświadczalny bezzałogowych statków powietrznych Tillamook UAS Test Range na wybrzeżu Oregonu, aby przetestować CMMT-D, kompaktowy pocisk manewrujący zaprojektowany do wystrzeliwania z samolotów transportu powietrznego, takich jak C-130. Zrzucili testowy pocisk CMMT-D z palety Rapid Dragon, która została przeniesiona przez śmigłowiec na wysokość 4370 metrów, aby symulować opadanie ze spadochronem. CMMT-D rozłożył skrzydła i wszedł w lot ślizgowy bez napędu po bezpiecznym uwolnieniu.
Zespół zaplanował szybką ścieżkę rozwoju, osiągając pierwszy lot w zaledwie 10 miesięcy od wstępnego projektu koncepcyjnego. Było to pierwsze użycie kompaktowego statku powietrznego w taktycznie reprezentatywnym środowisku powietrznym.
CMMT-X
W czerwcu zespół Lockheed Martin z Palmdale w Kalifornii udał się na poligon Pendleton UAS w Oregonie, aby przetestować CMMT-X, mniejszy wariant rodziny CMMT. Zamontowali CMMT-X na pylonie samolotu testowego i wzbili się w powietrze, aby wykonać pierwszy start CMMT z pylonu z pokładu samolotu w powietrzu. Pocisk bezpiecznie oddzielił się od nosiciela, rozłożył skrzydła i uruchomił silnik, rozpoczynając lot napędowy.
Zespół zbudował CMMT-X na bazie programu bezzałogowca Speed Racer, który został uruchomiony w 2020 w celu zbadania wykonalności systemów klasy jednorazowego użytku. Wykorzystując inżynierię opartą na modelach, zespół szybko przekształcił Speed Racer w CMMT-X, przepisując oprogramowanie tak, aby spełniało standardy architektury otwartych systemów uzbrojenia Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, oraz przeprowadzając testy naziemne w celu zapewnienia zdatności do lotu, a wszystko to w rekordowym czasie zaledwie siedmiu miesięcy. Wykorzystano też doświadczenia z Project Carrera. Program został sfinansowany wewnętrznie w ramach programu 1LMX.
CMMT jest pozycjonowany pomiędzy tanimi pociskami manewrującymi typu standoff glide a droższymi pociskami manewrującymi, takimi jak AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM), który kosztuje ponad 1,5 miliona USD za sztukę. Producent ocenia swoją zdolność produkcyjną na 2500 pocisków CMMT rocznie. Zwłaszcza, że Departament Obrony USA poszukuje obecnie niskokosztowych pocisków manewrujących, choćby w ramach projektu ETV (Enterprise Test Vehicle).
Wspomniany program Rapid Dragon to rozwinięcie oraz próba przetestowania i wdrożenia, ujawnionej w lutym 2016 przez USAF, koncepcji samolotu arsenału (Arsenal Plane), który łączyłby cechy bombowców i samolotów wsparcia bezpośredniego z ładownością samolotów transportowych. Co ciekawe, dla AFSOC w ramach programu Armed Overwatch bezskutecznie oferowany był samolot wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote, który może przenosić w swojej ładowni pojedynczy pocisk AGM-158A JASSM. Powstał on w oparciu o lekki samolot transportowy C-145A Skytruck (znany w Polsce jako zmodyfikowana wersja PZL M28-05 Bryza).
Czytaj także: