W poniedziałek, 28 października 2024, indyjska spółka Tata Advanced Systems Limited (TASL) i europejska Airbus Defence and Space uruchomiły linię montażu końcowego (Final Assembly Line) średnich samolotów transportowych C295MW w miejscowości Vadodara w stanie Gudźarat, w zachodnich Indiach. W uroczystości brali udział premier Indii Narendra Modi, premier Hiszpanii Pedro Sánchez, w obecności N. Chandrasekarana, przewodniczącego Tata Sons i Michaela Schoellhorna, dyrektora generalnego Airbus Defence and Space.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Zakład w Indiach jest częścią programu dostaw łącznie 56 samolotów C295MW dla tamtejszych wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā, IAF) na podstawie umowy z 24 września 2021, z których pierwsze 16 jest montowanych w zakładzie San Pablo Sur w Sewilli, a pozostałe właśnie w kraju użytkownika. Dostawy samolotów z linii hiszpańskiej rozpoczęły się we wrześniu 2023 i mają zakończyć się do sierpnia 2025 (dostawy jednego egzemplarza miesięcznie).
Pozostałe 40 będzie montowanych w zakładzie FAL Vadodara z dostawami od września 2026. Zakład był budowany od 30 października 2022. Już od zeszłego roku trwa produkcja podzespołów do tych samolotów w zakładzie montażu głównych komponentów (MCA) w Hajdarabadzie w południowych Indiach. Docelowo TASL ma odpowiadać za dostawę ponad 85% komponentów do indyjskich C295MW, czyli 13 tys. części dla których certyfikowano 21 specjalnych procesów i włączono 37 poddostawców indyjskich, zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego. Co ciekawe, obecnie dostarczane egzemplarze hiszpańskie są doposażone w indyjski system walki elektronicznej od Bharat Electronics Ltd. i Bharat Dynamics Ltd.
Powstanie zakładu FAL Vadodara jest elementem rządowych programów Make In India oraz AatmaNirbhar Bharat (pol. Samowystarczalne Indie). Warto dodać, że TASL jest również partnerem innej spółki grupy Airbus, mianowicie Airbus Helicopters w zakresie budowy w Indiach linii montażu końcowego lekkich śmigłowców wielozadaniowych H125.
N. Chandrasekaran, przewodniczący Tata Sons, powiedział:
Grupa Tata jest bardzo dumna z utworzenia tego zaawansowanego zakładu, który będzie produkowała od podstaw pierwsza prywatna firma samoloty wojskowe w kraju. Znacznie zwiększy to zarówno możliwości obronne, jak i zaawansowanej produkcji. Jestem wdzięczny szanownemu premierowi Narendrze Modiemu, szanownemu Pedro Sánchezowi i znakomitym gościom za dołączenie do nas w tej doniosłym momencie w rodzimej podróży produkcyjnej Indii.
Inauguracja tej linii montażu końcowego (FAL) jest ważnym kamieniem milowym w drodze Indii do samowystarczalności w produkcji obronnej. Program C295 India pokazuje zaangażowanie Airbusa we wspieranie wizji Indii „AatmaNirbhar Bharat” w produkcji obronnej. Zgodnie z tą wizją, ten zakład będzie napędzał rozwój ekosystemu przemysłu lotniczego w kraju, uwalniając potencjał najnowocześniejszych projektów, produkcji komponentów, montażu samolotów i możliwości usługowych w całym indyjskim łańcuchu wartości, powiedział Michael Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
C295MW zastąpią w indyjskich wojskach lotniczych przestarzałe samoloty transportowe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. i określane lokalnie jako Avro. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy.
C295 będą uzupełnieniem dla 12 średnich C-130J-30 Super Hercules, 103 średnich An-32 (w tym 40 zmodernizowanych An-32RE), 11 ciężkich C-17A Globemaster III i 53 lekkich Dornier Do28. Do wycofania przeznaczonych jest 17 ciężkich Ił-76MD, a resort obrony poszukuje dostawcy od 40 do 80 średnich samolotów transportowych w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft). Oferty złożyły spółki: Airbus Defence and Space z modelem A400M-180 Atlas, Lockheed Martin z C-130J-30 Super Hercules i Embraer z C-390 Millenium.
Niewykluczone, że produkcja w zakładach FAL Vadodara zostanie zwiększona, gdyż zachowano prawo opcji na 6 dodatkowych C295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowej dla Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak), później zwiększone do 15 egzemplarzy (3 miałyby zostać wyprodukowane w Hiszpanii, reszta w Indiach): 6 morskich samolotów patrolowych C295MPA Persuader (Maritime Patrol Aircraft) dla Marynarki Wojennej (Bhāratīya Nau Senā) na potrzeby programu MMMA (Multi-Mission Maritime Aircraft) oraz 9 morskich samolotów rozpoznawczych C295MSA (Maritime Surveillance Aircraft) na potrzeby programu MRMR (Medium Range Maritime Reconnaissance) dla wspomnianej Straży Wybrzeża (Hiszpania zmienia liczbę zamówionych samolotów Airbus C295 w wersjach MPA i MSA).
Airbus and @tataadvanced have inaugurated the Final Assembly Line (FAL) for the #C295 military aircraft in Vadodara, India. 🇮🇳
To the full press release: https://t.co/zLmt4vYzsb pic.twitter.com/BCgs6atHY3
— Airbus Defence (@AirbusDefence) October 28, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.