W czwartek, 25 września 2025, włoska spółka Leonardo poinformowała, że Ministerstwo Obrony Kuwejtu wykorzystało opcję na rozszerzenie zintegrowanego wsparcia logistycznego i szkoleniowego (Logistics Support and Training) dla floty 28 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon z terminem do grudnia 2029.
Leonardo Aircraft Division jest głównym wykonawcą programu dostaw samolotów do Kuwejtu. Pierwsze informacje o rozmowach z Kuwejtczyków z Włochami w sprawie zakupu Typhoonów pojawiły się w czerwcu 2015. 11 września konsorcjum Eurofighter potwierdziło negocjacje z władzami Kuwejtu. 1 marca 2016 zakup zatwierdziło Kuwejckie Zgromadzenie Narodowe. 5 kwietnia 2016 Ministerstwo Obrony Kuwejtu i Leonardo podpisały umowę na dostawę 22 jedno- i 6 dwumiejscowych samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 3A w konfiguracji P3Eb (Phase 3 Enhancement b) ze zmodernizowanym systemem planowania misji, wyposażenia pokładowego i nawigacyjnego. Umowa o wartości 7,957 mld EUR (wówczas 36,73 mld zł) obejmowała pakiet wsparcia, części zamiennych oraz szkoleń załóg i personelu naziemnego.
Otrzymały też pierwszą wersję produkcyjną radaru z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E Scan (znanego jako Mk.0 lub Radar 1 Plus), system samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi w podczerwieni i za pomocą radiolokatora Leonardo Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System), system pasywnego śledzenia statków powietrznych w podczerwieni EuroFIRST PIRATE (EuroFirst Passive Infrared Airborne Track Equipment), rejestratory parametrów walki powietrznej (ACMI) P5DRS-Cubic i zmodernizowane narzędzia nawigacyjne. Samoloty zostały zintegrowane z pociskami rakietowymi klasy powietrze-ziemia MBDA Brimstone i manewrującymi MBDA Storm Shadow/SCALP, a także z zasobnikiem celowniczym Lockheed Martin Sniper ATP.
Odbiór dwóch pierwszych samolotów nastąpił 7 grudnia 2021, a większość zamówionych samolotów została już dostarczona i jest w eksploatacji. Samoloty, produkowane we włoskich zakładach w Caselle Torinese (Turyn-Caselle), charakteryzują się najnowocześniejszym standardem produkcyjnym dostępnym obecnie na rynku.
Zdjęcie: Eurofighter
Leonardo Aviation Services, spółka z Kuwejtu, działa jako podmiot wspomagający i wspierający Siły Powietrzne Kuwejtu (Al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya), zapewniają zintegrowane wsparcie logistyczne – w tym wsparcie inżynieryjne, konserwację, naprawy, remonty i modernizację, zarządzanie łańcuchem dostaw – oraz rozwiązania szkoleniowe dla personelu latającego i naziemnego Eurofighter Typhoonów.
Dostarczanie kompleksowych rozwiązań wsparcia jest podstawą globalnej strategii Leonardo, mającej na celu umożliwienie jak najefektywniejszego i najskuteczniejszego wykorzystania technologii poprzez zaawansowane, dostosowane do indywidualnych potrzeb usługi i bliskość z użytkownikiem. Działania wspierające realizowane w Kuwejcie pozwolą zmaksymalizować wysoki poziom zdolności Eurofighter Typhoonów, aby sprostać krajowym wymaganiom w zakresie obrony powietrznej.
W ostatnich latach na zakup kolejnych Typhoonów zdecydowały się Niemcy (+38 egz. i planowane 20 egz.), Włochy (+24 egz.), Hiszpania (+20 + 25 egz.), Katar (+12 egz.), zakup zadeklarowała Turcja (ok. 40 egz.), a zainteresowanie wyrażają Arabia Saudyjska i Ukraina, a samoloty są obecnie oferowane Filipinom. Poza tym, wcześniej Typhoony trafiły do eksport do Austrii i Omanu. Wielka Brytania jeszcze nie podjęła decyzji o zastąpieniu swoich najstarszych Typhoonów nowymi, choć te muszą zostać wycofane do 2027 (1 lipca br. wycofano 26 z 30 Tranche 1, zgodnie z informacją Marii Eagle, podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony).
🔴#LDO_PR The Ministry of Defence of #Kuwait has decided to exercise an in-service support extension option for the Kuwait Air Force’s @eurofighter aircraft fleet programme for which #Leonardo acts as prime contractor. Under the new service contract, integrated Logistics Support… pic.twitter.com/YxN4rkMjxG
— Leonardo Aeronautics (@LDO_Aeronautics) September 25, 2025

