W środę, 12 lutego 2025, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że otrzymała dwie umowy od Departamentu Obrony USA o łącznej wartości 1,4 mld USD (5,61 mld zł) na produkcję elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) dla rodzimych wojsk lądowych (US Army) oraz jedynego użytkownika eksportowego, czyli Polski w ramach systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Patriot/Wisła oraz krótkiego/średniego zasięgu Narew.
Pierwsza umowa z Aviation Missile Technology Consortium (AMTC) to pięcioletni kontrakt na kwotę 481 mln USD (1,926 mld zł) na rozszerzenie rozwoju oprogramowania dla IBCS. Obejmuje to kwotę 347,6 mln USD (1,392 mld zł) dla Polski oraz 133,7 mln USD (535,46 mln zł) dla US Army i systemu obrony Guam (Guam Defense System, GDS) (Integracja IBCS z systemem obrony powietrznej w programie IFPC, Seryjne dostawy IBCS do US Army).
Na mocy tego kontraktu Northrop Grumman będzie przewodził wspólnym wysiłkom ze specjalistami w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) i inżynierii systemów opartych na modelach w celu zwiększenia potencjału rozwoju oprogramowania IBCS, a także zintegruje polskie czujniki i brytyjski system pocisków przechwytujących CAMM-ER (Common Anti-Air Modular Missile-Extended Range) w ramach programu Narew.
Na mocy drugiego kontraktu o wartości 899,6 mln USD (3,603 mld zł) Northrop Grumman dostarczy pojedynczy zestaw IBCS w ramach polskich programów Wisła i Narew.
Analiza
Wcześniej, 2 stycznia br. spółka otrzymała kontrakt o wartości 481,33 mln USD (wówczas 1,998 mld zł) na aktualizację i ulepszenia oprogramowania systemu IBCS w Wojsku Polskim, a 14 maja 2024 umowę o wartości 49,03 mln USD (wówczas 192,084 mln zł) w sprawie kontynuacji produkcji elementów IBCS dla Polski.
Przypomnijmy, że 15 maja 2023 rozpoczęły się dostawy komponentów systemu, czyli 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach. O dostawie kolejnych, niesprecyzowanych elementów systemu IBCS dla pierwszej baterii systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła (MIM-104F Patriot PAC-3+ Post-Deployment Build 8), Agencja Uzbrojenia informowała 25 maja (dostawa dzień wcześniej). Dostawa następnych elementów IBCS, ale dla drugiej baterii Wisły została zrealizowana 17 lipca i obejmowała radiolinie IFCN, serwerownie S-280 i stanowiska dowodzenia. W międzyczasie, 9 czerwca 2023 US Army podpisała umowę o wartości 19,7 mln USD (wówczas 81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski.
Dzięki temu, jeszcze 28 czerwca 2023 rozpoczęto szkolenia polskich żołnierzy z obsługi, a 8 września osiągnięto podstawową gotowość operacyjną IBCS w Wojsku Polskim. Pierwszym ćwiczeniem integrującym IBCS z systemem Wisła/Patriot było Sochaczew-23, które zrealizowano 11 sierpnia w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a 5 października ogłoszono rozpoczęcie procesu osiągania wstępnej gotowości operacyjnej, który zakończono 18 grudnia 2024.
W międzyczasie, 11 września 2023, Polska otrzymała zgodę na zakup kolejnych zestawów systemu ICBS na potrzeby II etapu programu Wisła, a także programu Narew. Umowa międzyrządowa w tej sprawie została zawarta 29 lutego 2024. Najnowsza z umów oznacza rozpoczęcie realizacji tego etapu.
Tymczasem, w ramach polskiego wkładu w konfigurację systemu IBCS dla Wojska Polskiego, 23 grudnia 2024, Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 przekazały Agencji Uzbrojenia kolejne Kabiny Dowodzenia F-OPS.
Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).
Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) są transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie, początkowo w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment), a docelowo kontenerach, wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.
https://twitter.com/northropgrumman/status/1889992924705730967