Przejdź do serwisu tematycznego

Kongsberg zakończył próby zakładowe bezzałogowca Hugin Endurance

Spółka Kongsberg Discovery poinformowała o zakończeniu prób zakładowych autonomicznego, bezzałogowego pojazdu podwodnego Hugin Endurance, które trwały od września 2023.

W środę, 24 kwietnia 2024, spółka Kongsberg Discovery z siedzibą w Lynnwood w stanie Waszyngton (część norweskiej grupy Kongsberg) poinformowała o zakończeniu prób zakładowych autonomicznego, bezzałogowego pojazdu podwodnego Hugin Endurance klasy AUV (Autonomous Underwater Vehicle), które trwały od września 2023.

Zdjęcie: Kongsberg Discovery

Próby morskie pierwsze seryjnie produkowanego pojazdu zostały sfinalizowane testami weryfikacyjnymi, które przez ostatnie miesiące były realizowane przez zespół zakładowy Kongsberg Discovery Uncrewed Platforms. Pozwoliły one na udoskonalenie wszystkich możliwości systemu, a próby morskie zostały zakończone z wynikiem pozytywnym w marcu br. i zostały połączone z prezentacją klientowi.

Prezes spółki Martin Wien Fjell poinformował:

Jestem bardzo dumny z ciężkiej pracy zespołu i osiągniecia kolejnego znaczącego kamienia milowego w historii naszej spółki. Projekt został zrealizowany w rekordowym czasie, za co bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu. to także doskonały sposób na uczczenie naszej pierwszej rocznicy istnienia jako Kongsberg Discovery. Klient jest również zadowolony i pod prawdziwym wrażeniem pracy wykonanej przez Kongsberg Discovery – stwierdził.

Prezes Fjell twierdzi, że program Hugin Endurance wzbudził duże zainteresowanie zarówno ze strony sektora obronnego, jak i operatorów komercyjnych

Endurance może przenosić dowolny rodzaj ładunku, jakiego potrzebuje klient, czy to do mapowania lub inspekcji dna morskiego, oceanografii, ciągłych badań morskich farm wiatrowych, czy też jako narzędzie do nadzoru krytycznej infrastruktury podmorskiej lub zmian w ekosystemach. Dostarczenie pierwszego systemu jest znaczącym kamieniem milowym i będziemy nadal rozwijać dodatkowe możliwości. Hugin Endurance wchodzi na rynek jako przełomowe rozwiązanie – mówi.

Hugin Endurance, jeden z najnowszych członków rodziny Hugin AUV, jest największym i najbardziej wydajnym pojazdem o długości 11,8 m (39 stóp), średnicy 1,19 m (47 cali) i 15-dniowej autonomiczności, umożliwiającym operacje bez nadzoru w odległości w 1200 mil morskich (2200 km)

System może być wyposażony w szeroką gamę standardowych czujników. Obejmuje to sonar o dużym zasięgu i wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą typu HISAS 1032 Dual RX, echosondę wielowiązkową typu EM 2040 MkII, system profilowania dna morskiego, kolorową kamerę, profiler laserowy, magnetometr i czujniki gromadzące takie dane, jak przewodność, temperatura, prędkość dźwięku, metan oraz stężenie dwutlenku węgla i tlenu w wodzie. Ponadto pojazd ma dużą, konfigurowalną przestrzeń ładunkową, w której można w razie potrzeby przewozić zarówno akumulatory, jak i niestandardowe ładunki.

Chociaż nowy AUV zawiera wiele wiodących w branży możliwości, jakie można znaleźć w poprzednich pojazdach Hugin, aby umożliwić długoterminowe misje bez wsparcia, konieczne było wprowadzenie nowych udoskonaleń, w tym większej redundancji, nowego autonomicznego systemu zarządzania misją, większej świadomości sytuacyjnej i zdolność radzenia sobie z szerokim zakresem różnej gęstości wody.

9 lutego br. spółka informowała, że otrzymała zlecenie na rzecz amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w programie budowy dużego bezzałogowca podwodnego w programie LDUUV (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicle). Bezpośrednim zleceniodawcą jest jednostka badawcza Defense Innovation Unit (DIU) Departamentu Obrony USA.

Otrzymała ona 24-miesięczną umowę w ramach której dostarczy autonomiczne pojazdy podwodne typów Hugin Endurance i Hugin Superior. Ten drugi, uważany za konia pociągowego rodziny Hugin AUV i standard w branży głębinowej, to pojazd o długości 6,7 m (22 stóp), średnicy 0,88 m (35 cali) i autonomiczności do 70 godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X