30 marca Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Redstone Arsenal w Alabamie przyznało kolejne środki finansowe spółkom Bell Textron i Sikorsky Aircraft Corp. w programie następcy śmigłowców wielozadaniowych UH-60 Black Hawk o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium).
Oferta spółki Bell Textron w programie FLRAA ma bazować na testowanym prototypie zmiennowirnikowca V-280 Valor. Pierwszy z trzech planowanych egzemplarzy o nr rejestracyjnym został oblatany 18 grudnia 2017. Napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) każdy / Zdjęcie: Bell Textron
Zgodnie z opublikowaną informacją w ramach drugiego etapu fazy CCDR (Competitive Demonstration and Risk Reduction), Bell Textron otrzyma środki finansowe w wysokości 292 647 481 USD (1,16 mld zł) z terminem realizacji do 30 marca 2022 (z czego 19 496 334 USD/77,45 mln zł będzie pochodzić z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2021). Prace będą realizowane w Fort Worth (Teksas), Owego (Nowy Jork), Wichita (Kansas), Torrance i Garden Grove (Kalifornia), Jackson i Grand Rapids (Michigan), Indianapolis (Indiana), Cary (Karolina Północna), Kirkland (Waszyngton), Tallassee (Alabama), a także za granicą: w Lod, (Izrael), Papendrecht (Niderlandy) i Ajax (Kanada).
Z kolei Sikorsky Aircraft Corp. (będący częścią Lockheed Martin), który złożył wstępną ofertę z Boeingiem, otrzyma tym razem 284 393 040 USD (1,13 mld zł) z terminem realizacji do 30 maja 2022 (z czego identyczna kwota 19 496 334 USD będzie pochodzić z bieżącego budżetu). Prace zostaną zrealizowane w Ridley Park, Coatesville i King of Prussia (Pensylwania), Stratford (Connecticut), Owego (Nowy Jork), Fort Worth (Teksas), a także w Jupiter i Orlando (Floryda).
Faza CCDR dotyczy wykonania wstępnych projektów koncepcyjnych, oceny wykonalności wcześniej przedstawionych wymagań i badań handlowe z wykorzystaniem inżynierii systemów opartych na modelach. Pierwsze środki na ten cel, obaj oferenci otrzymali w marcu 2020 (Bell i Sikorsky-Boeing w kolejnym etapie FLRAA).
Na potrzeby programu FLRAA (a także wcześniejszej inicjatywy JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration), Bell Textron zbudował zmiennowirnikowiec V-280 Valor, który wykonał ponad 200 godzin nalotu podczas 150 lotów testowych. Do końca 2021 zostanie opracowana szczegółowa oferta, bazująca na tych doświadczeniach (Sukcesy Bella w 2020).
Oferta konsorcjum Sikorsky-Boeing obejmuje śmigłowiec wielozadaniowy Defiant X
Z kolei konsorcjum Sikorsky-Boeing zaprezentowało 25 stycznia 2020 koncepcję śmigłowca wielozadaniowego Defiant X, w oparciu o testowany demonstrator technologii SB>1 Defiant ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym (Defiant X w programie FLRAA).
US Army chce podpisać umowę z jednym z oferentów już w 2022, po zakończeniu fazy CCDR, tak aby rozpoczęcie dostaw seryjnych statków powietrznych nastąpiło od 2030, a cztery lata później ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej. Co ciekawe, programem FLRAA zainteresowane wstępnie są Włochy i Wielka Brytania.
Warto dodać na koniec, że Bell Textron zadeklarował możliwość zaoferowania niektórych technologii, wywodzących się z programu FLRAA, na potrzeby programów śmigłowcowych Wojska Polskiego. Podczas MSPO 2020 promowano duet śmigłowców rodziny H-1 (AH-1Z Viper i UH-1Y Venom) jako kompleksową odpowiedź na polskie zapotrzebowanie dotyczące zarówno platformy szturmowej (program Kruk) jak i średniego śmigłowca uniwersalnego, który może zostać wyłoniony w ramach programu Perkoz.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.