We wtorek, 22 sierpnia br., do Warszawy dotarły kolejne dwa lekkie samoloty bojowe FA-50GF Fighting Eagle (Block 10), które dołączyły do dwóch wcześniej dostarczonych. Do końca roku ma zostać dostarczonych następnych osiem egzemplarzy. Tym samym zostanie zrealizowana umowa z Korea Aerospace Industries (KAI) z września ub. r.
Zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Narodowej
Dostawy nowego sprzętu dla Wojska Polskiego nie zwalniają. W Warszawie właśnie wylądowały kolejne dwa samoloty FA-50 dla Sił Powietrznych. Do końca roku spodziewamy się następnych 8 maszyn – napisał na portalu społecznościowym X, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
Koreańskie dostawy postępują. W Warszawie zameldowały się dwa samoloty FA-50, które niebawem zasilą Siły Powietrzne i Wojsko Polskie. Dostawy stanowią efekt zawartych 16 września 2022 r. dwóch umów dotyczących pozyskania 48 koreańskich lekkich samolotów bojowych tej rodziny – czytamy z kolei na profilu Agencji Uzbrojenia.
Tymczasem 18 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia informowała, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP na potrzeby samolotów FA-50.
Dostawy FA-50 dla Sił Powietrznych RP
Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), których dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w III kwartale bieżącego roku.
Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu.
Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów.
Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca br., natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia br. W międzyczasie, 24 marca br. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak oraz wiceminister Wojciech Skurkiewicz ujawnili, że FA-50 pojawi się publicznie na Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach, 26 i 27 sierpnia br.
https://twitter.com/MON_GOV_PL/status/1693582548226486625?s=20
26 czerwca br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że pierwsza grupa polskich pilotów zakończyła w Korei Południowej szkolenie na FA-50. Pierwsze dwa samoloty dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia.
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL (Block 20), dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028, m.in. z radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej spółki Raytheon Intelligence & Space czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Samoloty zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.
FA-50 Fighting Eagle, w wersji Block 10, to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (KAI otworzyło biuro wsparcia FA-50 w Polsce).
https://twitter.com/mblaszczak/status/1693890225284489548?s=20
https://twitter.com/AgencjaUzbr/status/1693892817980948738?s=20