Jak poinformowała 17 stycznia br. Europejska spółka Airbus Defence and Security, opracowana przez nią, przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency), łączność szerokopasmowa (kosmiczną infostrada) SpaceDataHighway połączyła Ziemię z Międzynarodową Stacją Kosmiczną ISS (International Space Station) (Test rosyjskiego pocisku antysatelitarnego zagraża ISS).
Inżynierowie Airbus Defence and Security zapewnili łączność szerokopasmową SpaceDataHighway pomiędzy Ziemią a Międzynarodową Stacją Kosmiczną / Zdjęcie: NASA
Dzięki terminalowi Columbus działającemu w paśmie Ka (ColKa), zainstalowanemu i już przetestowanemu na pokładzie ISS, satelity obsługujące SpaceDataHighway mogą przekazywać dane za pośrednictwem dwukierunkowego łącza w czasie rzeczywistym między laboratorium Columbus na stacji ISS a centrum kontroli Columbusa, ulokowanym w niemieckim centrum należącym do agencji kosmicznej DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) pod Monachium oraz ośrodkami badawczymi w całej Europie.
Dzięki SpaceDataHighway i terminalowi ColKa agencja ESA zyskała bezpośredni i suwerenny dostęp do ISS, zwiększając w ten sposób elastyczność operacyjną oraz umożliwiając większej liczbie astronautów, naukowców i badaczy korzystanie z łącza. Umożliwi to również ESA organizowanie eksperymentów ad hoc i interakcję z europejskimi astronautami. Umowa o świadczeniu usług transmisji danych przez ColKa została zawarta między ESA a Airbusem. Airbus dostosował międzysatelitarne połączenie w paśmie Ka w systemie SpaceDataHighway tak, aby zapewnić transmisję danych przez stację w Harwell Campus w Wielkiej Brytanii (Airbus rozszerza konstelację SpaceDataHighway).
Oprócz usługi w paśmie Ka, SpaceDataHighway jest pierwszą na świecie konstelacją satelitów geostacjonarnych zapewniających komunikację laserową. Stanowi ona przełom w szybkości łączności kosmicznej – wykorzystuje najnowocześniejszą technologię laserową do świadczenia bezpiecznych usług transmisji danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. System odnotował ponad 50 000 udanych połączeń laserowych w ciągu pierwszych pięciu lat działania (Airbus i TNO opracują terminal łączności laserowej dla samolotów).
Satelity SDH mogą łączyć się z ISS, a także z satelitami obserwacyjnymi umieszczonymi na niskiej orbicie wokółziemskiej na dystansie do 45 000 km. Z pozycji na orbicie geostacjonarnej satelita SpaceDataHighway przekazuje na Ziemię zebrane dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Normalnie zajęłoby to kilka godzin. Łączność laserowa pozwala znacznie zwiększyć ilość danych obrazowych i wideo przesyłanych przez satelity obserwacyjne, a ich plan misji można zmienić w dowolnym momencie i w ciągu zaledwie kilku minut.
Dzięki SpaceDataHighway Airbus obsługuje już cztery satelity Copernicus Sentinel i świadczy usługi coraz większej liczbie klientów Z sieci SpaceDataHighway skorzysta też konstelacja Pléiades Neo, złożona z czterech najbardziej zaawansowanych satelitów do optycznej obserwacji Ziemi (w rozdzielczości 30 cm). Pojazdy te pozwolą jeszcze bardziej zoptymalizować prowadzenie rozpoznania, zapewniając dostarczanie danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego oraz szybki czas reakcji na nowe zlecenia (Drugi satelita Airbus Pléiades Neo wystrzelony, Airbus Sentinel-6 gotowy do wystrzelenia).