W czwartek, 14 maja 2025, premier Grecji Kyriakos Mitsotakis wraz z ministrem obrony Nikosem Dendiasem brali udział w uroczystości przekazania Naczelnemu Dowództwo Wojskowemu Wysp Wewnętrznych (ASDEN) dwóch bezzałogowych statków latających pionowego startu i lądowania V-Bat produkcji amerykańskiej spółki Shield AI, które zakupiła fundacja Athanasiosa K. Laskaridisa.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Grecji
W uroczystości, która miała miejsce w siedzibie ASDEN w Atenach, wzięli również udział przedstawiciele rządu, wojska, straży przybrzeżnej, policji oraz dobroczyńca Athanasios Laskaridis.
Jak czytamy w oświadczeniu spółki Shield AI: Jesteśmy dumni, że możemy wspierać greckie wojsko w rozszerzaniu wykorzystania inteligentnych i niedrogich statków powietrznych w celu ochrony interesów narodowych i stabilności regionalnej.
Minister obrony Nikos Dendias stwierdził w swoim wystąpieniu:
To dla mnie wielki zaszczyt jako ministra obrony narodowej uczestniczyć w ceremonii wprowadzenia systemów bezzałogowych statków powietrznych V-Bat do greckiej armii, greckich sił zbrojnych. (…) Ponadto, jak wiecie, nasze nowe centrum badawcze, Greckie Centrum Innowacji Obronnych, ogłosiło już cztery innowacyjne projekty rozwoju bezzałogowych statków powietrznych i ogłosi dwa kolejne do końca roku, włączając je do nowej doktryny i nowego ogólnego podejścia.
To, co widzicie, co zobaczycie, to podsystemy tego holistycznego podejścia zwanego „Tarczą Achillesa”, ale dla Sił Zbrojnych jest wielką przyjemnością widzieć, że w wysiłkach na rzecz tej ogromnej transformacji — premier powiedział, że jest to największa transformacja, jaka kiedykolwiek została dokonana w greckich siłach zbrojnych w historii współczesnej Grecji — Siły Zbrojne nie są osamotnione.
Bezzałogowce zostały zamówione w 2024, ale nie są znane szczegóły, gdyż jest to inicjatywa prywatna. Istnieją natomiast plany zwiększenia liczby tych bezzałogowców w celu ochrony i nadzoru granic nad Morzem Egejskim i wschodnią częścią Morza Śródziemnego, zwłaszcza z Turcją wzdłuż rzeki Evros.
V-Bat jest bezzałogowcem pionowego startu i lądowania. Po starcie bsl przechodzi do lotu poziomowego, dzięki otunelowanemu śmigłu pchającemu z tyłu kadłuba. Jest obsługiwany przez dwóch operatorów i może startować z płaskiej powierzchni o wymiarach 365 x 365 cm (12 x 12 stóp). Ładowność bsl wynosi 11,34 kg (25 funtów), a masa startowa 56,7 kg (125 funtów). Bsl ma 274 cm długości (9 stóp), 296 cm rozpiętości skrzydeł (9,7 stopy). Jest napędzany dwucylindrowym silnikiem benzynowym Suter TOA 288 o mocy 24 KM (17,6 kW), który zapewnia prędkość maksymalną do 167 km/h (90 w.), pułap do 6096 m (20 000 stóp) i długotrwałość lotu do 11 godzin.
V-Bat został pierwotnie opracowany przez spółkę Martin UAV, która w 2021 została zakupione przez Shield AI. Bezzałogowce zostały zamówione przez US Navy, wybrane do drugiego etapu programu FTUAS (Future Tactical Unmanned Aerial Systems) w US Army (we współpracy z Northrop Grumman), trafiły do US Coast Guard i US Marine Corps (wojskowe oznaczenie w USA to MQ-35A) oraz zostały wybrane przez Morskie Siły Samoobrony Japonii czy brazylijską spółkę VSK Tactical do celów ochronnych. Bezzałogowce tego typu są też oferowane Indiom z produkcją lokalną we współpracy z JSW Defense and Aerospace. Shield AI współpracuje także ze spółką Palantir Technologies w celu dalszego rozwoju platformy.
V-Bat trafiły także do Sił Zbrojnych Ukrainy, gdzie w październiku 2024 miały zostać użyte w działaniach bojowych, wskazując cele w postaci baterii rosyjskiego systemu przeciwlotniczego Buk ukraińskim wieloprowadnicowych wyrzutniom rakietowym M142 HIMARS. Bezzałogowce trafiły do Ukrainy, co sfinansował producent, w celu przetestowania ich pod kątem odporności na środki walki radioelektronicznej (WRE).
Tελετή ένταξης Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (ΣμηΕΑ) V-BAT
Ανακοίνωση Τύπου➡️ https://t.co/ttccWF9F9s
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy pic.twitter.com/ao4ajbNOln
— Γενικό Επιτελείο Στρατού-Hellenic Army Gen. Staff (@HAspokesman) May 14, 2025
Czytaj także: