13 kwietnia amerykańska spółka Martin UAV poinformowała w mediach społecznościowych, że wygrała fazę drugą postępowania w programie demonstracyjnym o kryptonimie Mi2 na bezzałogowe statki latające pionowego startu i lądowania dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy). Spółka zaoferowała, ujawniony publicznie 30 marca br., ulepszony bsl V-Bat 128, wywodzący się z wcześniej oferowanego m.in. na potrzeby wojsk lądowych (US Army), bsl V-Bat.

Spółka Martin UAV wygrała fazę drugą postępowania w programie demonstracyjnym o kryptonimie Mi2 na bezzałogowe statki latające pionowego startu i lądowania dla amerykańskiej marynarki wojennej. Brała udział m.in. W realizacji misji antynarokotykowej pod egidą Dowództwa Południowego Stanów Zjednoczonych, podczas której zaprezentowano możliwości bsl V-Bat podczas działań morskich z pokładu okrętu / Zdjęcie: Martin UAV

Kontrpropozycją, złożoną przez spółkę L3Harris Technologies, był hybrydowy pięciowirnikowiec FVR-90 (używający czterech śmigieł do lotu pionowego i jednego do lotu poziomego), opatentowany jako Hybrid Quadrotor (HQ) (Bezzałogowe Blackwing na okręty podwodne US Navy, Transportowy bezzałogowiec na lotniskowcu Ford).

Jak poinformowała 15 kwietnia portal branżowy Janes rzeczniczka prasowa US Navy, Brittany Dickerson w lipcu planowane jest zawarcie umowy z Martin UAV w trybie non-FAR (non-Federal Acquisition Regulation), po zakończeniu obecnie trwających negocjacji w tej sprawie. Spółka dostarczy na początek trzy kompletne systemy, z których każdy będzie złożony ze statku powietrznego i naziemnych stacji sterowania. Dalsze negocjacje pozwolą zdefiniować ostateczną liczbę systemów, jakie zostaną dostarczone. Zgodnie z informacją zamawiającego z 24 lipca 2020, pierwotnie planowano dostawę sześciu bsl, czterech stacji sterowania, urządzeń peryferyjnych i części zamiennych.

Wybór oferty jest wynikiem zakończenia pierwszej fazy demonstracyjnej w grudniu 2020, zorganizowanej przez centrum testowe NAWCAD (Naval Air Warfare Center Aircraft Division) z bazy Patuxent River na poligonie wojsk lądowych Yuma w Arizonie pod nadzorem działu IMPAX (Innovation and Modernization Patuxent River).

V-Bat 128 charakteryzujący się większą mocą napędu, ładownością i zasięgiem, w porównaniu do modelu bazowego, został zaprezentowany niepublicznie US Army na początku stycznia br. podczas demonstracji programu Army Expeditionary Warrior Experiment (AEWE). Cykliczne wydarzenie ma na celu testowanie nowych technologii, które mogą zostać wykorzystane w wielu programach modernizacyjnych US Army. Bazowy V-Bat został zaoferowany w ramach programu rozpoznawczych bsl i kryptonimie FTUAS (Future Tactical Unmanned Aerial Systems) (Czterech w przetargu na FTUAS).

W ciągu kilku tygodni V-Bat 128 zaprezentował możliwości swoje możliwości podczas różnych scenariuszy. Po starcie bsl przechodzi do lotu poziomowego, dzięki otunelowanemu śmigłu pchającemu z tyłu kadłuba. Jest obsługiwany przez dwóch operatorów i może startować z płaskiej powierzchni o wymiarach 365 x 365 cm (12 x 12 stóp). Ładowność bsl wynosi 11,34 kg (25 funtów), a masa startowa 56,7 kg (125 funtów). Bsl ma 274 cm długości (9 stóp), 296 cm rozpiętości skrzydeł (9,7 stopy). Jest napędzany dwucylindrowym silnikiem benzynowym Suter TOA 288 o mocy 24 KM (17,6 kW), który zapewnia prędkość maksymalną do 167 km/h (90 w.), pułap do 6096 m (20 000 stóp) i długotrwałość lotu do 11 godzin.