4 marca br. francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) poinformowały w mediach społecznościowych, że dwa dni wcześniej odebrały pierwszy doświadczalny egzemplarz samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1). Trafił on do Centrum Doświadczalnego CEMA (Centre d’Expertise Aérienne Militaire), mieszczącego się w 118. bazie lotniczej Mont-de-Marsan w departamencie Landy, w regionie Nowa Akwitania. Co ciekawe, oblot prototypu zaplanowano pierwotnie na 2024.
Przypomnijmy, że francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych podpisało umowę z rodzimą spółką Dassault Aviation na opracowanie i zakup 30 zmodernizowanych samolotów Rafale F4, 14 stycznia 2019. Wartość ówczesnego kontraktu opiewała na 2 mld EUR (wówczas 8,6 mld zł). Zaproponowane modyfikacje mają pozwolić na utrzymanie Rafale w linii do 2040, do czasu gdy zostanie wdrożony samolot nowej generacji FCAS/SCAF (Remote Carrier Airbusa po raz pierwszy wystartował z lecącego A400M).
Później na zakup Rafale F4 zdecydowały się Egipt (30 egzemplarzy do 24 już użytkowanych Rafale F3-R), prawdopodobnie Grecja (6 egzemplarzy do 18 wcześniej zamówionych Rafale F3-R), Zjednoczone Emiraty Arabskie (80 egzemplarzy) oraz Indonezja (42 egzemplarze). Póki co nie wiadomo, czy i jakie samoloty zostaną zaoferowane Serbii.
Zgodnie z informacjami z 2019 roku, Rafale F4 miał otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci mieli zostać wyposażeni w zmodyfikowany celownik i wyświetlacz nahełmowy Scorpion (podobnie jak wcześniejsze eksportowe indyjskie i katarskie egzemplarze F3-R). Modernizacja obejmuje też łączność, stację radiolokacyjną i układ optoelektroniczny Thales FSO (Front-Sector Optronics). Piloci będą mieć do dyspozycji też zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération).
Zmodernizowane samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący elementy uczenia maszynowego (tzw. sztucznej inteligencji) i zbioru danych Big Data. Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg.
Zdjęcia: Armée de l’Air et de l’Espace
Rafale F4 to kolejny etapem modernizacji samolotu: F1 był wariantem Rafale N dla marynarki wojennej, F2 miał większe zdolności przenoszenia i odpalania pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, natomiast w odmianach F3 i F3-R skupiono się na rozbudowie zdolności do realizowania misji wielozadaniowych.
🚨 Le premier Rafale au standard F4.1 a été livré jeudi 2 mars, au Centre d’expertise aérienne militaire, sur la BA 118 de Mont-de-Marsan. Un véritable saut technologique, qui accompagnera les pilotes aux conflits de haute intensité de demain. 🛫@CeamAwc pic.twitter.com/pJxB40ryPn
— Armée de l'Air et de l'Espace (@Armee_de_lair) March 4, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.