W piątek, 29 sierpnia 2025, brazylijska spółka Embraer Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że w ramach rosnącej obecności w Europie, zadebiutuje na tegorocznym XXXIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce, zaplanowanym na 2-5 września br., promując swój flagowy produkt, czyli średni odrzutowy samolot transportowy KC-390 Millenium jako ofertę dla programu Drop. Stoisko spółki E18 będzie w hali 1.
Z niecierpliwością czekamy na pierwszy udział w targach MSPO. To prestiżowe wydarzenie stanowi cenną okazję do zacieśnienia więzi przyjaźni i współpracy, które łączą nas z naszymi polskimi partnerami. Postrzegamy Polskę jako kraj o bogatym i wybitnym dziedzictwie lotniczo-kosmicznym oraz jako ważnego członka NATO – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security. Embraer jest zaangażowany w rozwijanie znaczącej współpracy z polskim przemysłem obronnym i wierzymy, że KC-390 Millenium może odegrać kluczową rolę we wzmacnianiu regionalnych zdolności i interoperacyjności.
Udział Embraera w targach MSPO potwierdza również jego zaangażowanie w rozwijanie długoterminowej współpracy z polskim przemysłem obronnym i lotniczym. Firma aktywnie buduje solidny europejski ekosystem wokół KC-390, wspierając synergię w takich obszarach jak szkolenia, konserwacja, naprawy i remonty (MRO) oraz badania i rozwój. Inicjatywa ta nie tylko wzmacnia zdolności obronne w całej Europie, ale także promuje strategiczną interoperacyjność między państwami sojuszniczymi.
Wystawa Embraera w Polsce podkreśla strategiczną wizję spółki dla Europy, gdzie KC-390 szybko staje się preferowaną platformą transportu taktycznego wśród państw NATO. Inwestując w partnerstwa i innowacje, Embraer dąży do przyczynienia się do bardziej zintegrowanego i odpornego europejskiego systemu obronnego.
Warto dodać, że 11 marca br. w Warszawie Embraer zorganizował pierwszą (tego typu) konferencję prasową, której celem była publiczna prezentacja możliwości oraz propozycji producenta dla Polski. Wydarzenie było jednym z kilku, które mają miejsce w bieżącym tygodniu i były związane z obecnością szefów Embraera w Polsce (Wiosenna ofensywa koncernu Embraer w Polsce, Spotkanie wiceministra obrony narodowej z prezesem Embraer).
KC-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Warto dodać, że 3 lutego br. spółka świętowała 10-lecie od oblotu prototypu samolotu. Od tamtej pory, zamówienia uzyskano z:
- Brazylii (zakontraktowano 19 egz., zamiast pierwotnie 27),
- Portugalii (6 egz. z opcją na 10 kolejnych),
- Królestwa Niderlandów (5 egz.),
- Austrii (4 egz.),
- Szwecji (4 egz.),
- Węgier (2 egz.),
- Republiki Korei (3 egz.),
- Czech (2 egz.),
- nieujawnionego odbiorcy (2 egz.; Maroko?).
Dodatkowo po 3 samoloty zostaną zamówione Słowację i Litwę – podpisanie umów jeszcze nie nastąpiło. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft).
Obecna flota w użyciu operacyjnym wykazała wskaźnik gotowości do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźniki ukończenia misji powyżej 99%
NEWS | Embraer to promote the KC-390 multi-mission aircraft at MSPO Defense Exhibition in Poland. Read full news: https://t.co/7WKXhet8i7 pic.twitter.com/CcFyDGDAhD
— Embraer (@embraer) August 29, 2025

