Przejdź do serwisu tematycznego

Egipt zamówił pierwsze Super Herculesy

Amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o otrzymaniu zamówienia procedurą FMS od Egiptu na produkcję i dostawę dwóch średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules – z 12 egzemplarzy, którymi rząd w Kairze był zainteresowany.

W czwartek, 5 września 2024, ostatniego dnia trzydniowych podczas pokazów lotniczych Egypt International Airshow 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o otrzymaniu zamówienia procedurą FMS (Foreign Military Sales) od Egiptu na produkcję i dostawę dwóch średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules. Tym samym państwo leżące nad Nilem stało się 23. użytkownikiem najnowszej wersji C-130 na świecie (Egipt zamówił 12 śmigłowców CH-47F Chinook).

Grafika: Lockheed Martin

Egipt jest wybitnym operatorem C-130, latającym swoją flotą Herculesów, aby sprostać niektórym z najtrudniejszych wymagań misji — powiedział Rod McLean, wiceprezes i dyrektor generalny działu Air Mobility & Maritime Missions w Lockheed Martin. Powitanie Egiptu w globalnej flocie C-130J Super Hercules to zaszczyt, który naprawdę odzwierciedla długoletnie partnerstwo między naszymi dwoma państwami i z Lockheed Martin. Dzięki tym nowym C-130J-30 taktyczna obecność egipskich sił powietrznych w transporcie lotniczym zapewni niezrównane możliwości i dostosowane wzmocnienie sił, aby służyć Egiptowi, Afryce Północnej i światu.

Wojska lotnicze Egiptu (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya) dysponują obecnie flotą 21 starszych samolotów C-130H/H-30 Hercules (w tym jednym do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, dwoma do przewozu VIP VC-130H i dwoma walki radioelektronicznej EC-130H), przypisanymi do 2. Eskadry i stacjonującymi w bazie lotniczej Kair Zachodni (dostarczonymi w latach 1976-1990), a także 24 lekkimi samolotami Airbus C295, 8 DHC-5 Buffalo, 9 An-74, 2 Ił-76MF (eks-jordańskie) i 4 Beechcraft 1900.

25 stycznia 2022 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Egiptu 12 egzemplarzy C-130J-30 Super Hercules w pakiecie za maksymalnie 2,2 mld USD (wówczas 8,94 mld zł). Oczywiście zamówienie tylko dwóch samolotów z powyższej puli nie zamyka drogi do dokupienia w przyszłości pozostałych dziesięciu.

Samoloty rodziny C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 550 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu. Obecnie są realizowane zamówienia na rzecz Nowej Zelandii, AustraliiFilipin.

Obecnie, samoloty te są oferowane w SzwecjiIndiach. Innymi kierunkami objętymi działaniami marketingowymi można wskazać Arabię Saudyjską, Finlandię, Meksyk czy Wietnam. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy).

21 lutego br. Norwegia odebrała pierwszy z 4 zmodernizowanych C-130J-30 Super Hercules, natomiast 1 marca br. Niemcy odebrały pierwszy tankowiec KC-130J. 17 lipca br. USAF odebrały pierwszy z ośmiu egzemplarzy w nowej konfiguracji, przystosowanej do wykonywania oprysków. Według niedawnych doniesień prasowych, na zakup 12-14 używanych eks-brytyjskich Super Herculesów zdecydowała jest Turcja. Wyprodukowano też 7 egzemplarzy wersji cywilnej – LM-100J.

C-130J jest oferowany w czterech podstawowych wariantach, skonfigurowanych obecnie do 19 misji. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X