W piątek, 26 września 2025, w stoczni włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Riva Trigoso w prowincji Genua miała miejsce uroczystość palenia blach drugiego z czterech oceanicznych okrętów patrolowego nowej generacji klasy OPV (Offshore Patrol Vessel), zamówionych dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare Italiana). Opcja zawiera także możliwość dostarczenia dwóch dodatkowych jednostek.
Zdjęcie i grafika: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
W ceremonii wzięli udział, między innymi, wiceprezes ds. okrętów wojennych, Eugenio Santagata, dyrektor Dyrekcji ds. Uzbrojenia Marine Militare – NAVARM, główny inspektor wiceadm. Giuseppe Abbamonte, dyrektor generalny Orizzonte Sistemi Navali (OSN) Giovanni Sorrentino oraz dyrektor stoczni Riva Trigoso, Antonio Quintano.
Przypomnijmy, że 31 lipca 2023 w spółce OSN, czyli joint venture pomiędzy Fincantieri – Cantieri Navali Italiani (51%) i Leonardo (49%), Sekretariat Generalny Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia SEGREDIFESA (Segretariato Generale della Difesa e Direzione Nazionale degli Armamenti) przy Ministerstwie Obrony Włoch zamówił trzy okręty OPV za 925 mln EUR (wówczas 3,99 mld zł), natomiast 5 sierpnia 2024 czwarty okręt, dzięki czemu pula zamówienia wzrosła do 1,161 mld EUR (wówczas 5,008 mld zł).
Co ważne, umowa upoważnia także do zamówienia jeszcze dwóch kolejnych jednostek i oraz zlecenie prac modernizacyjnych w bazach morskich w Auguście (Sycylia), Cagliari (Sardynia) i Mesynie (Sycylia), gdzie okręty będą bazować.
Budowę pierwszego okrętu, paleniem blach, rozpoczęto 24 września 2024, a już 12 grudnia tego samego roku położono stępkę. Jego dostawę zaplanowano na 2027.
Okręty trafią na wyposażenie rodzimej marynarki wojennej, gdzie będą pełnić zadania patrolowe, obserwacyjne, nadzoru morskiego, kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań na rzecz ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z zanieczyszczeń mórz, takich jak toksyczne wycieki.
Okręty mają mieć po 95 m długości, 14,2 m szerokości, 5,4 m zanurzenia i ok. 2400 t wyporności, a dzięki 97-osobowej załodze będą charakteryzować się dużym nasyceniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także wysokimi standardami w zakresie automatyzacji. Dzięki temu będą mogły nadawać się do działania w szerokim zakresie scenariuszy operacyjnych i warunków pogodowych.
Napęd w układzie CODLAD będzie złożony z dwóch silników wysokoprężnych o mocy 8000 kW każdy i dwóch silników elektrycznych po 500 kW każdy, z przekładniami przenoszącymi moc na dwa wały napędowe. Prędkość maksymalna wyniesie 24 w., a zasięg do 3500 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 14 w. Autonomiczność wyniesie 20 dni. Wyposażenie elektroniczne to trójwspółrzędny radar GEM Elettronica Columbus Mk2, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica Gemini DB oraz system kierowania ogniem Leonardo NA-30S Mk2.
Okręty zostaną uzbrojone w systemy Leonardo: armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid kal. 76mm/L62 oraz dwóch armat OTO Melara Marlin-WS kal. 30 mm (LionFish). Na rufie znajdzie się lądowisko oraz hangar dla średniego śmigłowca morskiego (takiego jak NH90 NFH). Na wyposażeniu znajdą się też zestawy akustyczne Sitep Italia MASS CS-524 (Multirole Acoustic Stabilized System).
Jedną z najbardziej innowacyjnych rozwiązań będzie innowacyjny mostek nawigacyjny, opracowany pierwotnie dla wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu MPCS/PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) przez Leonardo i Fincantieri NexTech. Wysoki poziom automatyzacji pozwala na kierowanie operacjami nawet przez dwóch oficerów, dowódcy i oficera wachtowego.
Włoska marynarka wojenna dysponuje obecnie czterema patrolowcami typu Cassiopea: Cassiopea (P 401), Libra (P 402), Spica (P 403) i Vega (P 404), wprowadzonymi do służby w latach 1989-1992, czterema patrolowcami pełnomorskimi typu Comandanti: Comandante Cigala Fulgosi (P 490), Comandante Borsini (P491), Comandante Bettica (P 492) i Comandante Foscari (P 493), wprowadzonymi do służby jednocześnie 31 stycznia 2004 oraz dwoma typu Sirio: Sirio (P 409) i Orione (P 410), wprowadzonymi do służby w 2003.
Ponadto, przewiduje się wprowadzenie do włoskiej służby ośmiu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC (Modular Multirole Patrol Corvette/European Patrol Corvette), które również będą zastępować powyższe patrolowce, ale będzie to perspektywa po 2027.
At our Riva Trigoso shipyard, the steel cutting ceremony was recently held for the second of four next-generation Offshore Patrol Vessels (OPV) that we are building for the Italian Navy. The ceremony was attended, among others, by our EVP Naval Vessels Division, Eugenio… pic.twitter.com/saDzsMIuyi
— Fincantieri (@Fincantieri) September 26, 2025
Czytaj także:
-
- Włochy: Dziesiąta fregata rakietowa FREMM w służbie
- Włochy: Stępka pierwszej fregaty rakietowej FREMM EVO
- Umowa na włoskie okręty podwodne U212 NFS aneksowana
- Indonezja odebrała pierwszą z dwóch włoskich fregat rakietowych MPCS/PPA
- MINERVA: Włochy zainteresowane lotniskowcem o napędzie nuklearnym
- Próby morskie nowego włoskiego okrętu zaopatrzeniowego Atlante

