W poniedziałek, 11 sierpnia 2025, Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że odbiór pierwszego wyprodukowanego w zakładach Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (część Leonardo Helicopters) wielozadaniowego śmigłowca wsparcia AW149 nastąpi jesienią br.
Zdjęcia: Agencja Uzbrojenia via X
Zobaczcie jak wygląda produkcja AW149 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej – pierwszy śmigłowiec wyprodukowany w PZL-Świdnik nabiera docelowych kształtów – już jesienią oczekujemy na przekazanie maszyny naszym Kawalerzystom – czytamy w krótkim wpisie Agencji Uzbrojenia na platformie społecznościowej X, opatrzonego trzema fotografiami.
Przypomnijmy, że omawiany śmigłowiec został oblatany 14 kwietnia br. wykonując lot testowy w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP). Wiropłat zauważono podczas przygotowań do testów, 26 lutego br. Zgodnie z najnowszymi fotografiami, wiropłat otrzymał już docelowe powłoki malarskie.
Pierwsze trzy dostarczone już śmigłowce tego typu, wyprodukowane przez Leonardo w Varese-Venegono we Włoszech, zostały dostarczone 30 października i 15 grudnia 2023. Pozostałe 28, z umowy o wartości 8,25 mld zł brutto z 1 lipca 2022 opiewającej na 32 egzemplarze, powstają w Polsce.
Umowa przewiduje także pakiety logistyczne i szkoleniowo-symulatorowy. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego.
Linia montażu końcowego AW149 (final assembly line, FAL) oraz stanowisko testów, montażu wyposażenia specjalnego i oblotu (Flight Line, FL) w WSK PZL-Świdnik zostały uroczyście otwarte 5 czerwca 2024. Zgodnie z deklaracjami, ma być zdolna do montażu do 10 śmigłowców AW149 rocznie, tak aby umowa z Ministerstwem Obrony Narodowej została sfinalizowana do 2029.
Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w ramach Lotnictwa Wojsk Lądowych.
Tymczasem trwa budowa kolejnych śmigłowców
Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów.
Zamówione śmigłowce, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowania w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.
30 maja 2023 w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (wówczas 633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby rzeczonych śmigłowców (dostawy już się rozpoczęły – przyp. red.). Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022.
Zobaczcie jak wygląda produkcja #AW149 dla @25BKPow – pierwszy śmigłowiec wyprodukowany w @PZLSwidnik nabiera docelowych kształtów – już jesienią oczekujemy na przekazanie maszyny naszym Kawalerzystom. pic.twitter.com/e7MJ6QlUaZ
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) August 11, 2025

