W poniedziałek, 10 czerwca 2024, do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni ze Szwecji przyleciał drugi i ostatni z zamówionych w lipcu ub. r. samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Pierwszy egzemplarz odebrano 6 marca br.
Zdjęcia: kpt. mar. Marcin Kołodziejski, Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
Mamy komplet! Dwa Saab 340 AEW na terenie Polski. Przyjęcie, szkolenie i wdrożenie do pracy bojowej – to ich najbliższa przyszłość – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na platformie społecznościowej X.
Drugi samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW wylądował w Polsce. Rozpoczynamy proces przyjęcia maszyny. W niedługim czasie oba samoloty rozpoczną dyżury bojowe na potrzeby Sił Zbrojnych RP – napisał z kolei Paweł Bejda, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego.
Przypomnijmy, że umowa na zakup dwóch używanych samolotów została podpisana 25 lipca 2023. O planach pozyskania platform powietrznych tej klasy od Szwecji informował ówczesny szef MON, Mariusz Błaszczak, 22 maja 2023, natomiast trzy dni później ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek sprecyzował jaki typ samolotu jest negocjowany ze stroną szwedzką (Umowa na Saab 340B AEW-300 dla Polski, Saab 340B AEW-300 dla Polski, Polska negocjuje zakup szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia).
Jak informowała wówczas w oddzielnym komunikacie prasowym szwedzka spółka Saab Defence and Security, która jest stroną umowy, jej wartość to ok. 600 mln SEK (232 mln zł), a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2025. Kontrakt obejmuje również sprzęt naziemny oraz pakiet logistyczny i usługi wsparcia realizowane w kraju. Oficjalna prezentacja pierwszego samolotu w zakładach Saaba w Linköping odbyła się 29 września 2023 (Pierwszy Saab 340B AEW-300 dla Polski zaprezentowany).
Polska zamówiła samoloty turbośmigłowe S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), zwrócone przez Zjednoczone Emiraty Arabskie na rzecz najnowszych Saab GlobalEye, które również zostały zamówione przez Sztokholm 30 czerwca 2022 (ostatnio ogłoszono zwiększenie zamówienia z dwóch do czterech; wojskowe oznaczenie: S 106 GlobalEye). Jednocześnie, w informacji z maja ub. r., nie wykluczono zakupu w przyszłości także np. platformy GlobalEye (Szwecja zamówiła dwa samoloty Saab GlobalEye).
Samoloty Saab 340B AEW-300 są wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski PS-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) i zasięgu instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azymut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny.
Samolot ma 20,57 m długości, 21,44 m rozpiętości skrzydeł, 6,97 m wysokości, 10,3 t masy własnej i 13,155 t masy startowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi General Electric CT7-9B o mocy 1390 kW (1870 KM) każdy, co zapewnia pułap praktyczny 7620 m i ponad 5 godzin długotrwałości lotu.
Uzupełnieniem odebranych samolotów, jako elementu systemu rozpoznania radiolokacyjnego przestrzeni powietrznej, będzie amerykański system rozpoznawczych aerostatów radiotechnicznych, pozyskiwanych w ramach programu o kryptonimie Barbara. System wejdzie na wyposażenie aerostatowego batalionu radiotechnicznego z czterema posterunkami we wschodniej Polsce. Umowę w tej sprawie podpisano 22 maja br.
Co ciekawe, 29 maja br. Szwecja ogłosiła przekazanie dwóch S 100D Argus FSR-890/Saab 340B AEW-300 walczącej Ukrainie w ramach 16. i największego pakiet wsparcia wojskowego dla Kijowa od czasu rozpoczęcia inwazji pełnoskalowej przez Rosję.
Analogiczny system radarowy Erieye został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M. Natomiast na platformie Saab 340 jest używany jeszcze także w Meksyku, a wcześniej w Grecji (Brazylia: Koniec modernizacji E-99M).
18 maja 2020 spółka Saab Defence and Security informowała o podpisaniu umowy o wartości 1,553 mld SEK (671,86 mln zł) z nieujawnionym klientem na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia na bazie płatowców samolotów turbośmigłowych Saab 2000 z omawianym radarem PS-890 Erieye. Dotychczas trafiły one do sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej (2 samoloty), Pakistanu (7 z 10 zamówionych samolotów, trzy zostały uszkodzone w 2012 w ataku Talibów na bazę Kamra) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (rzeczone 2 samoloty, zastępowane przez 5 GlobalEye) (Saab 2000 z radarem Erieye na eksport, Czwarty GlobalEye dla ZEA oblatany).
Mamy komplet! Dwa #Saab 340 #AEW na terenie Polski. Przyjęcie, szkolenie i wdrożenie do pracy bojowej – to ich najbliższa przyszłość.
Fot. kpt. mar. Marcin KOŁODZIEJSKI/BLMW pic.twitter.com/QheRcoHS35
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) June 11, 2024
Drugi samolot wczesnego ostrzegania ✈️@Saab 340 AEW wylądował w Polsce. Rozpoczynamy proces przyjęcia maszyny. W niedługim czasie oba samoloty rozpoczną dyżury bojowe na potrzeby Sił Zbrojnych RP.💪🇵🇱@AgencjaUzbr @Polska_Zbrojna @MON_GOV_PL @Defence24pl #WeAreNATO pic.twitter.com/G5EYYomKCm
— Paweł Bejda (@pawelbejda) June 11, 2024