27 maja ministerstwo obrony Republiki Czeskiej poinformowało, że na półmetku prób z kandydatami na nowe czeskie bojowe wozy piechoty, wiceminister obrony do spraw uzbrojenia i zakupów Lubor Koudelka przesłał zaproszenia do składania ostatecznych ofert w programie trzem podmiotom (Czechy: Iveco LMV do rozpoznania skażeń).
Na półmetku prób z kandydatami na nowe czeskie bojowe wozy piechoty, resort obrony przesłał zaproszenia do składania ostatecznych ofert w programie trzem podmiotom / Zdjęcia: ministerstwo obrony Republiki Czeskiej
Dzień wcześniej odbył się tzw. VIP day na poligonie Libavá w Ołomuńcu, położonym w Górach Odrzańskich, we wschodniej części Czech, czyli prezentacja trzech testowanych bwp posłom, senatorom oraz przedstawicielom mediów. Każdy z oferentów miał do dyspozycji własny namiot, gdzie prezentowano pojazdy.
Postanowiliśmy skorzystać z dzisiejszego wydarzenia i oficjalnie złożyć zaproszenie do składania ofert do przedstawicieli dostawców. Teraz nastąpi czas, aby dostawcy zdali sobie sprawę z tego wyzwania i przygotowali możliwie najlepszą ofertę. Następnie ocenimy i przetestujemy oferty, wybierzemy najbardziej odpowiedniego dostawcę i poinformujemy rząd Republiki Czeskiej o wyborze – powiedział poseł Koudelka na konferencji prasowej, stwierdzając, że termin składania ofert upływa 1 lipca.
Według płk Ctirada Gazdy, szefa programu Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja, proces testowania nadal przebiega zgodnie z planem. Czeskie wojska lądowe (Armáda České republiky, AČR) potrzebują 210 pojazdów w siedmiu różnych wersjach. Liczebność opiera się na długoterminowej koncepcji rozwoju armii (Koncepce výstavby Armády ČR – KVAČR 2025) oraz na zobowiązaniach wobec NATO do sformowania ciężkiej brygady piechoty zmechanizowanej w ramach istniejącej 7. Brygady Zmechanizowanej.
Większość pojazdów będzie służyć jako bojowe wozy piechoty, które mają przewozić 11 żołnierzy i być wyposażone w załogową wieżę z 30-mm armatą automatyczną. Pozostałe planowane wersje to: pojazdy dowodzenia, rozpoznania, zabezpieczenia technicznego, ratownictwa technicznego, ewakuacji medycznej i wóz obserwacji artylerii.
Przypomnijmy, że oferentami w czeskich programie zakupu 210 nowych bwp są: szwedzka spółka BAE Systems Hägglunds z CV90 MkIV (Combat Vehicle 90), niemiecka Rheinmetall Landsysteme z KF41 Lynx oraz hiszpańska GDELS – Santa Barbara Sistemas z ASCOD 2. Wartość programu szacuje się na maksymalnie 53 mld CZK (9,37 mld zł) (Słowacja zainteresowana ASCOD 2 i CV90).
Próby poligonowe rozpoczęto 27 kwietnia i zakończą się po sześciu tygodniach na początku maja. Są realizowane na poligonach Březina w kraju południowomorawskim i Libavá, w ośrodkach Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia i Amunicji (Vojenský technický ústav výzbroje a munice, VTÚVM) w Vyškovie w kraju południowomorawskim i Slavičínie w kraju zlińskim, ośrodku wojskowego instytutu badawczego VVÚ (Vojenský výzkumný ústav) w Brnie w kraju morawsko-śląśkim, na lotnisku Přerov w kraju ołomunieckim, garnizonie 72. batalionu zmechanizowanego w Přáslavicach w kraju ołomunieckim i w zakładach VOP CZ w Šenov u Nového Jičína w kraju morawsko-śląskim.
W ubiegłym roku, w związku z pandemią COVID-19, resort obrony rozważał przesunięcie w czasie lub nawet anulowanie programu zakupu nowych bwp, który i tak notował opóźnienie. Tak się jednak nie stało. Wstępne oferty wpłynęły w październiku 2019 (COVID-19: Program czeskich bwp zagrożony, Oferty na czeskie bwp, Wybór następcy czeskich BVP-2 latem).
Nowe pojazdy zastąpią wyprodukowane w latach 1980. w Czechosłowacji BVP-2, czyli licencyjne sowieckie BMP-2. Czesi używają ich w czterech batalionach podlegających 7. Brygadzie Zmechanizowanej: 41. batalionie zmechanizowanym z Žatec, 42. batalionie zmechanizowanym z Tábor, 71. batalionie zmechanizowanym z Hranic i 72. batalionie zmechanizowanym z Přáslavic. Ze 174 egzemplarzy, w linii ma pozostawać jeszcze 120.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.