W piątek, 30 czerwca br., europejska spółka Airbus Helicopters (część Grupy Airbus) poinformowała, że otrzymała certyfikat typu dla lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160 od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration). Co ciekawe, pierwotnie oczekiwano certyfikacji na rynku amerykańskim do końca 2020.
Cieszymy się z otrzymania certyfikatu FAA dla H160, który jest świadectwem wielu lat ciężkiej pracy i zaangażowania naszych zespołów w celu dostarczenia tego wielozadaniowego śmigłowca klientom w Ameryce Północnej, którzy już zaufali H160, powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Ten śmigłowiec charakteryzuje się najwyższym poziomem innowacyjności i jesteśmy przekonani, że jego zaawansowane możliwości wraz z naszą rozbudowaną siecią obsługi klienta umocnią jego pozycję preferowanego wyboru dla klientów w USA.
H160 to rewolucyjny wiropłat średniej klasy, który wyznacza nowe standardy pod względem bezpieczeństwa, komfortu i ekologii. Otrzymał najnowocześniejsze technologie, w tym redukujące hałas łopaty wirnika Blue Edge, osłonięty wirnik ogonowy Fenestron o większej wydajności oraz pakiet awioniki Helionix od Airbus Helicopters, który zmniejsza obciążenie pracą pilota.
1 lipca 2020 H160 uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) i okazał się popularnym wyborem wśród klientów na całym świecie. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców H160 od klientów z całego świata, w tym kilkanaście od klientów z USA. H160 wszedł do służby w Japonii, Brazylii, Arabii Saudyjskiej i Europie, a flota zgromadziła ponad 1700 godzin lotu (H160 dla Derazona Helicopters, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
Poza tym 6 H160 w wersji SAR (poszukiwawczo-ratowniczej) zamówiła marynarka wojenna Francji, a 1 w konfiguracji policyjnej zamówiła Żandarmeria Narodowa.
H160 to wielozadaniowy śmigłowiec idealny do wykonywania różnych misji, w tym transportu morskiego dla przemysłu wydobywczego, lotnictwa prywatnego i biznesowego, ratownictwa medycznego, komercyjnego transportu pasażerskiego oraz usług publicznych, takich jak poszukiwanie i ratownictwo oraz egzekwowanie prawa. Dzięki wyjątkowemu zasięgowi, prędkości i udźwigowi, H160 oferuje użytkownikom najwyższy poziom wydajności i elastyczności.
Od kilku lat trwają prace nad zapewnieniem płynnego wejścia H160 do eksploatacji, w tym ogłoszone wcześniej budowy pierwszego w Ameryce Północnej pełnego symulatora lotu H160 poziomu D (FFS). Oczekuje się, że FFS będzie gotowy do użytku już w drugiej połowie 2025 i zostanie zlokalizowany w Helisim Simulation Center w obiekcie spółki Airbus Helicopters, Inc. w Grand Prairie w Teksasie.
Airbus Helicopters opracowuje też wariant zmilitaryzowany H160M Guépard, opracowany w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) dla francuskich sił zbrojnych – łącznie 169, z których pierwsze 30 już zamówiono.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1674778689723338757?s=20
Na podstawie informacji prasowej