W piątek, 27 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podpisała umowę z nieujawnionym klientem na dostawę dwóch średnich samolotów transportowych C-390 Millenium.
Umowa o nieujawnionej wartości obejmuje również kompleksowy pakiet szkoleń i wsparcia, a także dostawę części zamiennych. Samoloty zostaną specjalnie skonfigurowany tak, aby spełnić wymagania klienta, które obejmują taktyczny transport żołnierzy i pojazdów, pomoc humanitarną, zarządzanie katastrofami i ewakuację medyczną (Brazylijskie C-390 z modułami gaśniczymi MAFFS II).
Jesteśmy zaszczyceni wyborem C-390 Millennium przez tego nowego klienta. Ten samolot redefiniuje koncepcje wojskowego lotnictwa transportowego dzięki niezrównanemu połączeniu najnowocześniejszej technologii, niezawodności i niskich kosztów operacyjnych z wyjątkową wydajnością — powiedział Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się Brazylia (odebrano 7 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione), Czechy (2 egzemplarze), Węgry (odebrano 1 z 2 zamówionych) oraz Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Wkrótce dołączy do nich Szwecja (nieujawniona liczba planowana do zamówienia) i Słowacja (trzy planowane do zamówienia). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
https://twitter.com/embraer/status/1872614326449901822
Kto może być kolejnym odbiorcą można jedynie spekulować. Pewnym tropem może być 2. konferencja użytkowników tych samolotów, a więc Millennium Users Groups C-390 Conference 2024, która odbyła się w dniach 24-27 września br. hotelu Novotel w São José dos Campos, w brazylijskim stanie São Paulo. Na oficjalnym filmie z wydarzenia pojawiła się bowiem flaga Królestwa Maroko. Jednakże na konferencji, w charakterze gości, byli też przedstawiciele Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Chile – państwa te jednak podpisały listy intencyjne w sprawie ewentualnego zakupu C-390, choć decyzji jeszcze nie podjęły.
Maroko z kolei poszukuje następcy dla 16 C-130H Hercules, w tym dwa tankowce KC-130H i jeden EC-130H skonfigurowany do rozpoznania radioelektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT). W ubiegłym roku marokańscy piloci wojskowi mieli sposobność zapoznania się z brazylijskim egzemplarzem C-390.
https://twitter.com/KOMARMIES/status/1843665397574418753
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Obecna flota dostarczonych samolotów C-390 Millennium zgromadziła ponad 15 000 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźnikami ukończenia misji przekraczającymi 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności w swojej kategorii.