W środę, 18 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podpisała umowę na dostawę nowego modułowego lotniczego zestawu przeciwpożarowego MAFFS II (Modular Airborne Fire Fighting System) na potrzeby średnich samolotów transportowych C-390 Millenium w wojskach lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB).
Będzie to drugi taki zestaw na wyposażeniu FAB, który można szybko zainstalować na dowolnym samolocie KC-390 we flocie tej formacji. Dzięki systemowi MAFFS II, KC-390 może zrzucić około 12 000 litrów wody lub innych środków gaśniczych w ciągu 7 sekund podczas lotu z dwóch dysz umieszczonych w miejsce bocznych drzwi desantowych.
System MAFFS II wykazał wysoką zdolność reagowania w sytuacjach awaryjnych, które miały miejsce w wielu regionach Brazylii. Łącznie KC-390 wyposażony w system przeciwpożarowy zrzucił już w tym roku ponad milion litrów wody. Nasza decyzja o zwiększeniu tych zdolności wynika z wysokiej wydajności MAFFS II, sprawdzonej w ponad 100 lotach, oraz zapotrzebowania, jakie mamy na takie narzędzia, powiedział gen. Marcelo Kanitz Damasceno, dowódca FAB.
KC-390 udowodnił swoją wszechstronność w krytycznych misjach dla kraju, takich jak gaszenie pożarów w Pantanal, Amazonii i São Paulo w 2024 roku. Dzięki nabyciu tej nowej jednostki systemu MAFFS II, FAB podwoi swoją wydajność w tych operacjach. Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów platformy wielozadaniowej produkowanej przez Embraer w zaspokajaniu potrzeb narodowych — powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 7 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione), Czechy (2 egzemplarze), Węgry (odebrano 1 z 2 zamówionych) oraz Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Wkrótce dołączy do nich Szwecja (nieujawniona liczba planowana do zamówienia) i Słowacja (trzy planowane do zamówienia). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Obecna flota dostarczonych samolotów C-390 Millennium zgromadziła ponad 15 000 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźnikami ukończenia misji przekraczającymi 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności w swojej kategorii.
https://twitter.com/embraer/status/1869489964792398247
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.