We wtorek, 28 stycznia 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji podpisał umowę o wartości ponad 100 mln SEK (36,68 mln zł) z niemiecką grupą Rheinmetall AG na dostawy nieujawnionej partii 227-kg bomb lotniczych ogólnego przeznaczenia Mark 82.
Zdjęcia: Saab Defence and Security
Dostawy mają rozpocząć się już wiosną tego roku. Będą przeznaczone dla samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39 Gripen, obecnie używanych w wersjach C/D, jak i ich następców w wersji E (Radiostacje MIDS JTRS w standardzie Link 16 dla Szwecji).
Zakup korpusów bombowych to kolejny krok we wzmacnianiu zdolności operacyjnej szwedzkich samolotów myśliwskich w ramach NATO – mówi Martin Anderberg, szef systemów dla samolotów myśliwskich w FMV.
Rheinmetall AG produkuje je na licencji we włoskiej spółce RWM Italia S.p.A. w Domusnovas na Sardynii (w listopadzie 2017 udzieliła ona licencji Zakładom Chemicznym Nitro-Chem).
Bomba Mark 82 została zaprojektowana przez General Dynamics w latach 1950. jako swobodnie opadająca bomba odłamkowo-burząca ogólnego przeznaczenia o długości 2,22 m, średnicy 273 mm i masie nominalnej 227 kg. Ładunek wybuchowy stanowi tritonal (80% trotylu i 20% proszku aluminiowego), minol lub H-6 o masie 87 kg. Służy do rażenia celów stacjonarnych na ziemi i na wodzie.
Może być też kompletowana z ogonowymi zestawami naprowadzania do konwersji w amunicję precyzyjną typów GBU-12 Paveway II, GBU-22 Paveway III czy GBU-38 JDAM (Joint Direct Attack Munition).
Wcześniej, 2 listopada 2023 Szwecja zamówiła maksymalnie 250 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile), które otrzymają lokalne oznaczenie Jaktrobot 99 AMRAAM.
Platformą do ich przenoszenia są samoloty wielozadaniowe Saab JAS 39 Gripen. Obecnie jest to 71 starszych JAS 39C/D (z 204 pierwotnie zakupionych; 32 wydzierżawiono Czechom i Węgrom). Samoloty mają pozostać w służbie do lat 2030. (Szwecja: Starsze Gripeny dłużej w służbie).
Jednak 17 stycznia 2013 zamówiono łącznie 60 jednomiejscowych JAS 39E Gripen (z opcją z 3 marca 2014 na 10 kolejnych), które będą stopniowo zastępować obecnie eksploatowane samoloty. 6 października 2023 spółka Saab Defence and Security przekazała FMV pierwszy seryjny egzemplarz nowego Gripena (Pierwszy JAS 39E Gripen przekazany szwedzkiemu FMV).
20 grudnia 2024 spółka Saab Defence and Security otrzymała od FMV dodatkowe zamówienie o wartości 466 mln SEK (170,95 mln zł), na realizację prac związanych z kilkoma ważnymi modyfikacjami i badaniami nad nowymi pociskami powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Wcześniej zawierano umowy na wsparcie: 24 kwietnia 2024 o wartości 540 mln SEK (198,1 mln zł) na rozwój przyszłych systemów pokładowych, 12 kwietnia 2023 o wartości 308 mln SEK (112,99 mln zł) na rozwój systemów wsparcia eksploatacji i awionikę czy 11 kwietnia 2022 o wartości 500 mln SEK (183,42 mln zł) na zwiększenie zdolności i utrzymanie gotowości operacyjnej.