W piątek, 8 grudnia, w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie procesu przyjęcia do eksploatacji w Gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. Karola Trzaski-Durskiego (BLMW) morskich śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AW101 (AW101. Rozpoczęcie procesu przyjęcia do eksploatacji).
W uroczystości uczestniczyli: przedstawiciel producenta, prezes WSK PZL-Świdnik (wchodzącej w skład Leonardo Helicopters), Jacek Libucha, przedstawiciel Inspektora Sił powietrznych płk. pil. Krzysztof Zwoliński, Dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej kmdr pil. Andrzej Szczotka, dowódca 43. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr pil. Waldemar Orliński oraz dowódca 44. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr pil. Paweł Smereka.
Tym samym rozpoczął się ostatni etap procesu wdrażania śmigłowców AW101 w lotnictwie MW. Obecnie trzy z zamówionych wiropłatów znajdują się już w Darłowie, a czwarty jest jeszcze w PZL Świdnik. Na macierzyste lotnisko, do Darłowa trafi prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Wkrótce śmigłowce zostaną wpisane do rejestru wojskowych statków powietrznych. Kontynuowany jest proces szkolenia załóg śmigłowców AW101.
Rzeczone śmigłowce trafiły do Polski odpowiednio: 7 sierpnia, 16 sierpnia i 9 listopada.
17 sierpnia rozpoczęto testy AW101 w Wojsku Polskim. Wcześniej, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik w sprawie pozyskania kolejnych 22 AW101, ale tym razem dla Wojsk Aeromobilnych (Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego).
AW101 dla Marynarki Wojennej
Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.
Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.
6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany był montaż końcowy tych śmigłowców.
Na koniec warto dodać, że jeśli chodzi o drugą obecnie realizowaną umowę z PZL-Świdnik dotyczącą dostaw wiropłatów do Wojska Polskiego, to 30 października, na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych (Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.