W piątek, 21 marca 2025, Departament Obrony Australii poinformował o zakończeniu wstępnych testów operacyjnych, należących do królewskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18F Super Hornet z pociskami przeciwokrętowymi Lockheed Martin AGM-158C LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile) w ramach programu integracji tego uzbrojenia z australijskim lotnictwem (Australia przeprowadziła pierwsze strzelanie systemem Tomahawk).
Ostatni test został przeprowadzony 27 lutego br. u wybrzeży południowej Kalifornii w rejonie poligonu morskiego Point Mugu przy wsparciu amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) i producenta pocisków, spółki Lockheed Martin. Testy operacyjne obejmowały przygotowania, walidację i integrację uzbrojenia, a następnie ćwiczebne namierzanie celu i udane wystrzelenie pocisku.
Test symulował uderzenie na cel morski na dużym dystansie i był wspierany przez australijskie samoloty: wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail oraz walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler oraz amerykański samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.
Wicepremier i minister obrony Australii Richard Marles powiedział:
Zdolności takie jak LRASM pomogą Australijskim Siłom Obronnym chronić się przed zagrożeniami dla Australii i naszych interesów narodowych. Te systemy uzbrojenia wyposażają nasze siły w lepszą ochronę australijskich podejść morskich, a w razie potrzeby prowadzą operacje w naszym regionie. Będzie to widoczne we flotach Super Hornet, Poseidon i F-35. Udane odpalenie LRASM nie byłoby możliwe bez udziału naszych sojuszników i partnerów przemysłowych, takich jak Stany Zjednoczone i Lockheed Martin.
Minister przemysłu obronnego i dostaw zdolności Pat Conroy dodał:
Rząd Albanese nadał priorytet finansowaniu zdolności, takich jak ta, aby odpowiedzieć na nasze strategiczne okoliczności. Nabycie LRASM to znaczący krok naprzód w zakresie uderzeń dalekiego zasięgu dla naszych Sił Powietrznych i podkreśla zaangażowanie rządu Albanii w wyposażenie ADF w zdolności, których potrzebuje, aby zapewnić bezpieczeństwo Australijczykom.
Australia jest pierwszym użytkownikiem eksportowym pocisków LRASM (zainteresowanie nimi wyraża m.in. Polska). Otrzymała zgodę na zakup 200 pocisków bojowych (oraz 11 testowych ATM-158C) w ramach pakietu z 7 lutego 2020 za maksymalnie 990 mln USD (wówczas 3,856 mld zł), które były zamawiane w lutym 2021 (partia 62 pocisków) i we wrześniu 2024 (nieujawniona liczba). Natomiast w międzyczasie, bo w lutym 2022 zlecono ich integrację z australijskimi Super Hornetami (w przyszłości planowana jest integracja z F-35A Lightning II) z terminem wykonania do marca 2026.
Warto dodać, że w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracowuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch).
LRASM jest częścią rodziny pocisków manewrujących AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Wyposażono go w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości od 320-480 km do 930 km (w zależności od wersji: AGM-158C-1 lub AGM-158C-2; a w planach jest AGM-158C-3 o zasięgu nawet do 1600 km). Za ulepszony system naprowadzania odpowiada spółka BAE Systems (Amerykanie zintegrują samoloty F-16 z pociskami przeciwokrętowymi LRASM).
W ostatnim czasie, Departament Obrony Australii zamówił na potrzeby Super Hornetów i F-35A drugą partię pocisków przeciwradiolokacyjnych o wydłużonym zasięgu Northrop Grumman AGM-88E AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) oraz pocisków przeciwokrętowych Kongsberg JSM (Joint Strike Missile).
Media error: Format(s) not supported or source(s) not found
Pobierz plik: https://milmag.pl/2021/wp-content/uploads/2025/03/S20250584-VNR-LRASM-Firing-and-Stock-Growler-and-Wedgetail-footage-1.mp4?_=1Wideo: Departament Obrony Australii