We wtorek, 2 kwietnia, Departament Obrony Australii poinformował, że w tym tygodniu zakończy się półroczna misja samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail w Europie. Samolot królewskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) wraz z załogą i personelem naziemnym, łącznie około 100 osób, stacjonował bazie lotniczej Ramstein w Niemczech od października 2023 w ramach operacji pk. Kudu. Zapowiedź takiego kroku padła jeszcze 10 lipca ub. r. (Australia rozmieści E-7A Wedgetail w Niemczech).
Samolot E-7A wspierał międzynarodowe wysiłki mające na celu zapewnienie zdolności wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach lotniczych i rakietowych ze strony Rosji poza terytorium Ukrainy. E-7A Wedgetail wylatał około 250 godzin, a misje w powietrzu trwały średnio po 5 godzin. Loty operacyjne rozpoczęto pod koniec października 2023.
Szef operacji połączonych RAAF, generał Greg Bilton, pochwalił pracę personelu Sił Obronnych (Australian Defence Force, ADF) wspierającą ochronę kluczowego hubu międzynarodowej pomocy humanitarnej i wojskowej dla Ukrainy.
Rozmieszczenie było namacalnym dowodem zaangażowania Australii we wspieranie naszych partnerów w utrzymaniu globalnego porządku opartego na zasadach – powiedział generał Bilton.
Dowódca RAAF, marszałek lotnictwa Robert Chipman, powiedział, że E-7A Wedgetail to jeden z najbardziej zaawansowanych pokładowych systemów wczesnego ostrzegania na świecie i dobrze nadaje się do zadania zapewnienia wsparcia kluczowego hubu. Mowa tu oczywiście o Polsce.
Thank you @AusAirForce for your great support! Your help has been invaluable. We look forward to seeing you. #StrongerTogether https://t.co/5N58cA2bAQ
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) April 2, 2024
Pochwalam naszych ludzi za ich ciężką pracę i zaangażowanie w kierowaniu naszym etosem bycia gotową, odporną i zaradną siłą – powiedział marszałek lotnictwa Robert Chipman. Życzę wszystkim powracającym żołnierzom bezpiecznej podróży do domu i przyjemnego czasu na ponowne spotkanie z rodziną i przyjaciółmi.
Australijska pomoc wojskowa dla Ukrainy będzie kontynuowana w ramach rozszerzonego elementu szkoleniowego operacji Kudu, która obejmuje do 90 pracowników zapewniających niezbędne szkolenie personelowi Sił Zbrojnych Ukrainy w Wielkiej Brytanii przez cały 2024.
E-7A Wedgetail
Przypomnijmy, że RAAF dysponuje łącznie sześcioma samolotami E-7A Wedgetail. Poza tym służą także w wojskach lotniczych Korei Południowej (4 egzemplarze znane jako Peace Eye; planowane jest dokupienie 2 kolejnych) i Turcji (4 egzemplarze znane jako Peace Eagle). Wkrótce dołączą do nich Wielka Brytania (5 egzemplarzy, gdzie otrzymają oznaczenie Wedgetail AEW1), Stany Zjednoczone (docelowo ok. 30 egzemplarzy) oraz NATO w ramach programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC; w pierwszej fazie 6 egzemplarzy, ale do zastąpienia jest 14 samolotów E-3A Sentry AWACS).
E-7A, a właściwie Boeing 737 AEW&C, o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, jest wyposażony w wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), pracujący w paśmie L, który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.