Przejdź do serwisu tematycznego

Australia wycofuje E-7A Wedgetail z Europy

Departament Obrony Australii poinformował, że w tym tygodniu zakończy się półroczna misja samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail w Europie.

We wtorek, 2 kwietnia, Departament Obrony Australii poinformował, że w tym tygodniu zakończy się półroczna misja samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail w Europie. Samolot królewskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) wraz z załogą i personelem naziemnym, łącznie około 100 osób, stacjonował bazie lotniczej Ramstein w Niemczech od października 2023 w ramach operacji pk. Kudu. Zapowiedź takiego kroku padła jeszcze 10 lipca ub. r. (Australia rozmieści E-7A Wedgetail w Niemczech).

Zdjęcia: RAAF

Samolot E-7A wspierał międzynarodowe wysiłki mające na celu zapewnienie zdolności wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach lotniczych i rakietowych ze strony Rosji poza terytorium Ukrainy. E-7A Wedgetail wylatał około 250 godzin, a misje w powietrzu trwały średnio po 5 godzin. Loty operacyjne rozpoczęto pod koniec października 2023.

Szef operacji połączonych RAAF, generał Greg Bilton, pochwalił pracę personelu Sił Obronnych (Australian Defence Force, ADF) wspierającą ochronę kluczowego hubu międzynarodowej pomocy humanitarnej i wojskowej dla Ukrainy.

Rozmieszczenie było namacalnym dowodem zaangażowania Australii we wspieranie naszych partnerów w utrzymaniu globalnego porządku opartego na zasadach – powiedział generał Bilton.

Dowódca RAAF, marszałek lotnictwa Robert Chipman, powiedział, że E-7A Wedgetail to jeden z najbardziej zaawansowanych pokładowych systemów wczesnego ostrzegania na świecie i dobrze nadaje się do zadania zapewnienia wsparcia kluczowego hubu. Mowa tu oczywiście o Polsce.

Pochwalam naszych ludzi za ich ciężką pracę i zaangażowanie w kierowaniu naszym etosem bycia gotową, odporną i zaradną siłą – powiedział marszałek lotnictwa Robert Chipman. Życzę wszystkim powracającym żołnierzom bezpiecznej podróży do domu i przyjemnego czasu na ponowne spotkanie z rodziną i przyjaciółmi.

Australijska pomoc wojskowa dla Ukrainy będzie kontynuowana w ramach rozszerzonego elementu szkoleniowego operacji Kudu, która obejmuje do 90 pracowników zapewniających niezbędne szkolenie personelowi Sił Zbrojnych Ukrainy w Wielkiej Brytanii przez cały 2024.

E-7A Wedgetail

Przypomnijmy, że RAAF dysponuje łącznie sześcioma samolotami E-7A Wedgetail. Poza tym służą także w wojskach lotniczych Korei Południowej (4 egzemplarze znane jako Peace Eye; planowane jest dokupienie 2 kolejnych) i Turcji (4 egzemplarze znane jako Peace Eagle). Wkrótce dołączą do nich Wielka Brytania (5 egzemplarzy, gdzie otrzymają oznaczenie Wedgetail AEW1), Stany Zjednoczone (docelowo ok. 30 egzemplarzy) oraz NATO w ramach programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC; w pierwszej fazie 6 egzemplarzy, ale do zastąpienia jest 14 samolotów E-3A Sentry AWACS).

E-7A, a właściwie Boeing 737 AEW&C, o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, jest wyposażony w wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), pracujący w paśmie L, który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X