13 grudnia br. podczas spotkania prezydenta Korei Południowej Moon Jae-in z premierem Australii Scottem Morrisonem w Canberze poinformowano o podpisaniu umowy w sprawie produkcji licencyjnej 30 armatohaubic K9 Thunder kal. 152 mm/L52 oraz 15 wozów amunicyjnych i wsparcia K10 dla australijskich sił zbrojnych. Oferta południowokoreańska została wybrana w programie Protected Mobile Fires LAND 8116 Phase 1 jako preferencyjna, 3 września 2020 (Australia bliżej zakupu K9 Thunder).
Wizualizacja armatohaubicy AS9 Huntsman (K9)
Umowa o wartości 930 mld KRW (3,21 mld zł) została zawarta pomiędzy australijską agencją zamówień wojskowych CASG (Capability Acquisition and Sustainment Group) a południowokoreańską agencją ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) i spółką Hanwha Defense. CASG i DAPA podpisały także protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) w celu rozszerzenia współpracy w sektorze zamówień na uzbrojenie.
Kang Eun-ho, dyrektor agencji DAPA, poinformował w oświadczeniu:
W ramach umowy eksportowej armatohaubic K9 oba państwa zgodziły się również promować współpracę różnych systemów uzbrojenia opartych na interoperacyjności haubic.
Australijskie K9 otrzymają oznaczenie AS9 Huntsman (ulepszona norweska K-9 VIDAR, która jest wariantem wariant K9A1), natomiast wozy amunicyjne i wsparcia – AS10. System kierowana ogniem Odin dostarczy norweska spółka Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), będący częścią zintegrowanego systemu walki, umożliwiającego przekazywania danych i informacji ogniowych do zaawansowanych artyleryjskich systemów dowodzenia AFATDS (Advanced Field Artillery Tactical Data System). Z kolei pojedynczy AS10 będzie transportował do 104 sztuk amunicji artyleryjskiej. W australijskich wojskach lądowych (Australian Army) nowe ahs uzupełnią 54 holowane 155-mm ultralekkie M777A2, natomiast w rezerwie jest około stu 155-mm armatohaubic M198 i 105-mm haubic L118/L119.
Wizualizacja wozu amunicyjnego i wsparcia AS10 (K10) / Grafiki: Hanwha Defense
Produkcja pojazdów ma odbywać się w australijskich zakładach w Geelong w stanie Victoria, gdzie później będzie także realizowane ich wsparcie techniczne – zapewni to utrzymanie około 350 nowych miejsc pracy. Budowa nowego zakładu produkcyjnego ma się rozpocząć w drugim kwartale 2022, a jego ukończenie potrwa 24 miesiące. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na IV kwartał 2024.
Hanwha Defense jest oferentem także w programie Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 na dostawę 450 bojowych wozów piechoty wraz z 17 wozami zabezpieczenia technicznego z pojazdem AS21 Redback. W związku z tym, Koreańczycy oferują rozszerzenie współpracy przemysłowej w przypadku zwycięstwa i w tym postępowaniu (Testy KF41 i AS21 w Australii).
Australia stanie się siódmym użytkownikiem eksportowym ahs K9 Thunder, po Turcji (jako T-155 Firtina), Azerbejdżanu (od Turcji), Finlandii (jako K9FIN Moukari), Norwegii (jako K-9 VIDAR), Indiach (jako K9 Vajra-T) i Estonii (jako K-9 Kõu) – łącznie poza Korea Południową w służbie jest około 600 ahs. W ostatnich tygodniach pojawiły się informacje o rozmowach ws. uruchomienia linii montażowej ahs w Egipcie, a przyszły zmodernizowany system K9A2 zostanie zaoferowany Wielkiej Brytanii w ramach programu Mobile Fires Platform, który rozpocznie się w 2022. W ub. r. eksport ahs do ZEA został zablokowany przez Niemcy, które dostarczają silniki (K9 Thunder w końcu dla Egiptu, Pierwsze K9 Kõu w Estonii, Pierwsze K9 w Norwegii, Powstanie bezzałogowa wersja ahs K9 Thunder, Niemcy blokują eksport K9, Koncepcja brytyjskiego bezzałogowego działa samobieżnego).