We wtorek, 19 sierpnia 2025, amerykańska spółka Shield AI poinformowała, że we współpracy z Airbus US Space & Defense, Inc. (część europejskiej grupy Airbus) dokonały oblotu demonstratora bezzałogowego śmigłowca UH-60B Lakota (wariant H145) w ramach pierwszej fazy programu o kryptonimie ALC (Aerial Logistics Connector), który jest częścią szerszej inicjatywy o nazwie MARV-EL (Medium Autonomous Resupply Vehicle-Expeditionary Logistics) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).
Jak czytamy, autonomiczny lot śmigłowca nastąpił niedawno z lotniska w Grand Prairie w Teksasie. Śmigłowiec został wyposażony w oprogramowanie autonomiczne Hivemind spółki Shield AI wspierające układ sterowania z awioniką Helionix spółki Airbus Helicopters. Było ono niedawno testowane na autonomicznym bezzałogowym statku latającym MQ-20 Avenger (Predator C).
Podczas lotu, ze względów bezpieczeństwa, na pokładzie znajdował się pilot, który miał za zadanie interweniować w przypadku usterki autonomicznego systemu sterowania. Śmigłowiec został wykorzystany jako pojazd testowy w tym locie, aby pomóc w udoskonaleniu technologii misji, realizacji harmonogramu oraz obniżeniu kosztów i ryzyka technicznego. Integracja Hivemind ze śmigłowcem została ukończona w niecałe dwa miesiące, co dowodzi korzyści płynących z jego modułowej i niezależnej od platformy architektury.
Ten lot testowy jest dowodem siły naszego zespołu ALC i otwiera nowe możliwości misji wspierających Korpus Piechoty Morskiej – powiedział Rob Geckle, prezes i dyrektor generalny Airbus US Space & Defense, Inc. Łączymy najlepszych specjalistów z branży, aby dostarczyć śmigłowiec, który zmieni sposób, w jaki operacje bezzałogowe mogą wspierać misje w szerokim zakresie logistyki.
Ten lot stanowi ważne potwierdzenie słuszności naszego podejścia do autonomii misji – powiedział Gary Steele, dyrektor generalny Shield AI. System Hivemind został stworzony, aby umożliwić adaptowalny, inteligentny lot szeroką gamą statków powietrznych, a ten kamień milowy pokazuje, jak szybko zdolne zespoły potrafią wykorzystać ten fundament. Współpraca z Airbusem jest ukierunkowana, profesjonalna i skuteczna – doskonały przykład tego, co można osiągnąć, gdy oba zespoły są zjednoczone w misji i jej realizacji. Cieszymy się, że możemy wykorzystać tę dynamikę w nadchodzących lotach.
Docelowy UH-72 ULC, który wejdzie do służby w USMC jako MQ-72C Logistics Connector / Grafika: Airbus US Space & Defense, Inc.
Przypomnijmy, że 14 maja 2024 spółka Airbus US Space & Defense, Inc. informowała, że dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River, w stanie Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, zleciło jej budowę prototypów bezzałogowego śmigłowca transportowego UH-72 ULC (Unmanned Logistics Connector). Docelowe śmigłowce, pozbawione kabiny załogowej, mają bazować na zmodernizowanych załogowych UH-72B Lakota i otrzymają oznaczenie wojskowe MQ-72C Logistics Connector. Otrzymają wrota ładunkowe z przodu i z tyłu kadłuba do obszernego przedziału ładunkowego.
Przetestowane oprogramowanie zostanie włączone do projektu przyszłego śmigłowca MQ-72C, aby spełnić wymagania USMC dotyczące programu ALC.
Docelowe śmigłowce bezzałogowe MQ-72C mają być zdolne do transportu kluczowych ładunków pomiędzy lądem a okrętami, takich jak standardowe kontenery JMIC (Joint Modular Intermodal Container, zgodne z MIL-STD-3028) i skrzynie amunicyjne z pociskami manewrującymi NSM (Naval Strike Missile), na duże odległości z wysoką prędkością przelotową. Mają mieć 3,97 m wysokości (13,04 stopy), 13,54 m długości (44,42 stopy), osiągać prędkość do 250 km/h (135 w.), udźwig do 3800 kg (8378 funtów), pułap do 6096 m (20 tys. stóp), a zasięg lotu do ponad 650 km (350 nm). Faza testowa programu ALC ma potrwać do 2026, a dwa lata później do służby ma wejść docelowa platforma.
Poziom autonomii MQ-72C będzie skalowany podczas kolejnych testów i demonstracji, co ostatecznie doprowadzi do operacji bezzałogowych w środowiskach o wysokim zagrożeniu dla statków załogowych. Celem Airbusa jest, aby oprogramowanie do autonomii misji mogło zostać ostatecznie wykorzystane do zapewnienia autonomicznych funkcji do innych typów śmigłowców, oprócz MQ-72C.
ALC jest najwyższą półką trójfazowego programu MARV-EL, który zakłada wdrożenie floty bezzałogowców transportowych do wsparcia działań Marines poza granicami kraju (ekspedycyjnych), zwłaszcza w środowisku morskim. Przykładowo, najniższą półką tej floty jest już wdrożony lekki czterowirnikowiec TRV-150C TRUAS (Tactical Resupply Unmanned Aircraft System), dostarczony przez spółki Survice Engineering i Malloy Aeronautics.
A major milestone for Shield AI and Airbus. This flight proves what adaptable, intelligent autonomy can do across aircraft and how quickly capable teams can build with Hivemind’s foundation. Looking forward to seeing the efforts of our continued collaboration in flight… https://t.co/hzEKOrZS6X
— Gary Steele (@garylsteele) August 19, 2025
Czytaj także:

