21 kwietnia dział Kaman Air Vehicles, wchodzący w skład amerykańskiej spółki Kaman Aerospace, poinformował o oblocie w Bloomfield w stanie Connecticut prototypu cywilnego bezzałogowego śmigłowca transportowego K-Max Titan, klasy VTUAV (Vertical Take-off and landing tactical Unmanned Air Vehicle), zbudowanego w układzie krzyżowym (Fletnnera). Pierwotnie śmigłowiec miał trafić na rynek cywilny w 2020.

K-MaX Titan to pierwszy na świecie bezzałogowy, ciężki śmigłowiec transportowy, przeznaczony do zadań komercyjnych klasy VTUAV (Vertical Take-off and landing tactical Unmanned Air Vehicle) / Zdjęcie: Kaman Aerospace

Roger Wassmuth, dyrektor Business Development w Kaman Air Vehicles powiedział:

Cieszymy się, że możemy osiągnąć ten ważny krok w programie K-MAX Titan obserwując, jak wzbija się w powietrze i wiedząc, że zamierzamy rozwiązać niektóre z najtrudniejszych wyzwań dla naszych klientów komercyjnych i wojskowych.

K-Max Titan jest pochodną wojskowego K-Max (CQ-24A), będącego na wyposażeniu amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Na początku maja 2019 USMC zapowiedział przywrócenie do służby liniowej dwóch egzemplarzy, który pozostawały zmagazynowane od września 2015. W maju br. zaplanowane są próby z CQ-24A. W eksperymentach weźmie udział także K-Max Titan, wyposażony w pakiet czujników Near Earth Autonomy (Powrót bezzałogowych K-Max).

Prace nad bezzałogowym wariantem K-Max dla USMC rozpoczęto w 2007 i powierzono je spółce Lockheed Martin. 17 grudnia 2011 dwa wiropłaty rozpoczęły loty specjalne nad Afganistanem w ramach operacji wojsk koalicyjnych pk. Enduring Freedom. Trzeci służył do testów dostarczania ładunków z wysoką precyzją (do 3 metrów), które odbyły się w USA. Jeden z nich rozbił się w Afganistanie 5 czerwca 2013. W 2015 Kaman Aerospace wznowiła produkcję załogowych wiropłatów, wstrzymaną w 2003.

Podczas swojej 33-miesięcznej służby w Afganistanie oba śmigłowce CQ-24A wykonały około 2000 misji o łącznym nalocie 2150 godzin, przewożąc 2250 ton ładunków. Był to ekwiwalent 900 konwojów lądowych przy łącznym czasie 46 tys. godzin narażenia na ostrzał czy improwizowane ładunki wybuchowe. Udźwig śmigłowca wynosi 2722 kg (6000 funtów). Śmigłowce latały wyłącznie w nocy pomiędzy wysuniętymi bazami operacyjnymi i odległymi placówkami (Demonstracja systemu TALOS w USMC).