Podczas targów Verticon 2025 odbywających się w Dallas (USA) od 11-13 marca br., największej na świecie imprezy branżowej lotnictwa śmigłowcowego, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) zaprezentowała swoje flagowe śmigłowce i poinformowała o zawarciu nowych umów.
H140 / Zdjęcia: Archiwum MILMAG
Airbus Helicopters zakończyła targi ze 118 zobowiązaniami, w tym 63 stałymi zamówieniami, od klientów z całego świata na śmigłowce wielozadaniowe różnych typów.
Do najważniejszych wydarzeń należało zamówienia na łącznie ponad 74 egzemplarze najnowszego, lekkiego dwusilnikowego śmigłowca wielozadaniowego H140 od przedsiębiorstw związanych z ratownictwem medycznym i lotnictwem ratunkowym z USA i Europy — Global Medical Response, ADAC Luftrettung, ÖAMTC Flugrettung, Air Methods, Stat Medevac, Metro Aviation i DRF Luftrettung (Airbus Helicopters zaprezentowała lekki dwusilnikowy śmigłowiec H140).
H140 został zaprojektowany przez klientów dla klientów. Podpisanie umów z niektórymi z najbardziej znanych operatorów EMS na świecie pokazuje, że H140 trafił w dziesiątkę — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Chciałbym podziękować naszym klientom za zaufanie do Airbusa. Podstawowe misje, które wykonują naszymi śmigłowcami, są ogromnym powodem do dumy dla wszystkich w firmie. Verticon okazał się kluczowym momentem w roku, aby nawiązać kontakt z naszymi klientami i świętować to, co robią — dodał.
Firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji służb ratownictwa medycznego na targach Verticon. H140 oferuje szeroki zakres innowacji, w tym nową belkę ogonową z usterzeniem w kształcie litery T i ze zoptymalizowanym osłoniętym wirnikiem ogonowym typu Fenestron, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatowy bezłożyskowy wirnik główny i nowe, mocniejsze silniki turbowałowe. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny ze zoptymalizowanym układem foteli dla 6 pasażerów i duże okna. Zaprojektowany z myślą o dostępności, dzięki dużym składanym drzwiom i wysoko umieszczonej belce ogonowej, możliwości załadunku od tyłu umożliwiają korzystanie z różnych typów systemów noszy, w tym zestawów systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, podczas gdy jego duże przesuwane drzwi boczne ułatwiają dostęp do kabiny.
Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza eksploatację, poprawia serwisowalność i niezawodność oraz zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu wsparcia eksploatacji, który uprości harmonogramy konserwacji płatowca i silników oraz umożliwi dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji śmigłowca.
H140 będzie wyposażony w cyfrową awionikę Helionix spółki Airbus Helicopters, która jest również na wyposażeniu śmigłowców H135, H145, H160 i H175. Helionix, oprócz 4-osiowego autopilota, oferuje innowacyjny układ kabiny, który zwiększa świadomość sytuacyjną, zmniejszając obciążenie pilota i zwiększając bezpieczeństwo podczas misji. W sumie spółka zbudowała cztery prototypy H140, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w siedzibie niemieckiego oddziału w Donauwörth.
Tymczasem lekki śmigłowiec wielozadaniowy H160 rozpoczął komercyjne operacje offshore z operatorem PHI Aviation dla Shell po zakończeniu prób w zakresie misji transportowych personelu i ładunków na platformy wiertnicze w regionie Zatoki Meksykańskiej. W lipcu 2024 trafił do bazy operatora w miejscowości Houma w stanie Luizjana (Pierwszy Airbus H160 dostarczony do USA).
Z kolei brazylijski operator Omni podpisał wielousługowy kontrakt na pakiet usług wsparcia HCare przed rozpoczęciem operacji dla Petrobras. Policja stanu Nowy Jork stanie się pierwszą agencją ścigania w USA, która będzie użytkować H160 po ogłoszeniu zamówienia na jeden śmigłowiec tego typu, a także na trzy śmigłowce H145.
Przypomnijmy, że H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Następnie uzyskał certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) 30 czerwca 2023, a pierwszymi operatorami zostały Chartright Air Group w Kanadzie i wspomniana PHI Aviation. W styczniu br. pierwsze dwa H160 dostarczono do Japońskiej Narodowej Agencji Policji (Keisatsu-chō).
H160 wszedł następnie do służby w Brazylii, Japonii, Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Filipinach, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach europejskich. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców. Wiropłaty wylatały już dotąd ponad 2000 godzin (stan na lipiec 2024) (Airbus H160 i H145 dla Memorial Hermann Life Flight, Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, H160 dla All Nippon Helicopter, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
12 lutego 2024 zrealizowano dostawy sześciu poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale). Obecnie trwają prace nad wojskową wersją śmigłowca H160M Guépard, pozyskiwanego w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych oraz lotniczych i kosmicznych).
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
H225 Super Puma (Eurocopter EC225LP)
Spółka Westair Helicopters podpisała kontrakt na pakiet usług wsparcia HCare w celu wsparcia wprowadzenia do eksploatacji swojej floty średnich śmigłowców wielozadaniowych H225 do misji wsparcia morskiego przemysłu energetycznego w Namibii.
GDAT, jeden z najbardziej znanych operatorów śmigłowców w Chinach, podpisał umowę HCare In-Service z Airbusem na wsparcie floty dziesięciu śmigłowców H225, które wykonują wiele misji, takich jak usługi ratunkowe i ochrona lasów w kraju.
Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 11 160 kg, H225 oferuje zwiększony zasięg do ponad 832 km (1107 km z zewnętrznymi zbiornikami paliwa) i niezrównaną ładowność zewnętrzną wynoszącą 4750 kg, niezbędną w misjach takich jak pomoc w przypadku katastrof i gaszenia pożarów. Ambicją Airbus Helicopters jest to, że do 2030 ten model będzie mógł latać na w 100% zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF), co zostało już zademonstrowane na targach ILA Berlin 2022 (Pierwszy lot H225 na 100% biopaliwie).
Oferując najlepszy w branży zasięg, prędkość, ładowność i niezawodność w kategorii 11-tonowych dwusilnikowych śmigłowców, H225 jest najnowszym członkiem rodziny Super Puma, która zgromadziła nalot ponad 6 milionów godzin w każdych warunkach pogodowych na całym świecie. Wyposażony w najnowocześniejsze przyrządy elektroniczne i 4-osiowego autopilota, H225 oferuje wyjątkową długotrwałość lotu i dużą prędkość przelotową, a także może przenosić wyposażenie odpowiednie do różnych zadań.
Airbus Helicopters wykonał również loty demonstracyjne według wskazań przyrządów (IFR) podczas Verticon ze śmigłowcami H175, H160, H145 i H125 IFR, które były zasilane 30% mieszanką zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), podkreślając stałe zaangażowanie spółki w korzystanie z biopaliw, kiedy tylko jest to możliwe.
We wrap up the 2025 edition of VERTICON with 118 commitments, including 63 firm orders, from customers worldwide for a variety of multi-mission helicopters.
Major highlights included more than 74 commitments for the H140, the new light twin-engined multi-mission helicopter that… https://t.co/IFaYMpf3wD— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) March 13, 2025