W środę, 13 września, przedstawiciele Airbus Defence and Space oficjalnie przekazali Indyjskim Siłom Powietrznym (Bhartiya Vāyu Senā, IAF) pierwszy z 56 zamówionych przez nie średnich samolotów transportowych C295MW, co pozwala zacząć wymianę starzejącej się floty transportowców Avro-748. Samolot zaprezentowano po raz pierwszy 1 marca, a oblatano 8 maja br. (Pierwszy indyjski Airbus C295 oblatany, Pierwszy indyjski Airbus C295).
C295MW w konfiguracji transportowej i z rodzimej produkcji zestawem walki elektronicznej opuści w ciągu najbliższych kilku dni zakład Airbusa w Sewilli w Hiszpanii i uda się do Delhi w Indiach, pilotowany przez wspólną załogę IAF-Airbus.
Zaledwie dwa lata temu podpisaliśmy kontrakt z Indiami, stanowiący największe zamówienie w historii programu C295, przypomniał JeanBrice Dumont, szef działu Military Air Systems w firmie Airbus, podczas ceremonii przekazania maszyny, która odbyła się w Sewilli w obecności ambasadora Indii w Hiszpanii Dinesha K. Patnaika i dowódcy IAF, marszałka Viveka Ram Chaudhariego. Dziś zwiększamy możliwości Indyjskich Sił Powietrznych i modernizujemy ich park transportowy, dostarczając pierwszy samolot zgodnie z harmonogramem. To dla nas początek ciekawej i długoterminowej współpracy z Indyjskimi Siłami Powietrznymi (Indie sfinalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295).
Pierwsze 16 samolotów C295MW z 56 zamówionych zostanie zmontowanych w zakładzie San Pablo Sur w Sewilli. Drugi gotowy samolot ma zostać dostarczony w maju 2024, a kolejnych 14 będzie przekazywanych zamawiającemu w tempie jednego miesięcznie do sierpnia 2025.
Pierwszy C295MW Make in India w 2026
Aby zwiększyć samodzielność branży zbrojeniowej w Indiach, pozostałe 40 samolotów C295MW objętych zamówieniem IAF zostanie wyprodukowanych i zmontowanych – we współpracy z Tata Advanced Systems Limited (TASL) – na linii montażu końcowego (FAL) w Vadodara w zachodnich Indiach. Produkcja podzespołów do tych samolotów rozpoczęła się już w zakładzie w Hajdarabadzie w południowych Indiach. Części te zostaną w odpowiednim czasie wysłane do FAL Vadovara, który ma zacząć działać do listopada 2024.
Pierwszy samolot C295MW Make in India opuści linię montażową Vadodara FAL we wrześniu 2026, co będzie ważnym wydarzeniem dla indyjskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego. Ostatni samolot ma zostać dostarczony IAF do sierpnia 2031.
Przy 283 zamówionych samolotach przez 41 użytkowników, C295 jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie i wyróżnia się wszechstronnością (do najnowszych użytkowników dołączyły Angola, Serbia, Czechy i Kanada). Może przewozić do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy, cargo, służyć do ewakuacji medycznej oraz startować i lądować na krótkich i nieutwardzonych drogach startowych.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
C295MW zastąpią w indyjskich wojskach lotniczych przestarzałe samoloty transportowe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. i określane lokalnie jako Avro. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy.
C295 będą uzupełnieniem dla 12 średnich C-130J-30 Super Hercules, 103 średnich An-32 (w tym 40 zmodernizowanych An-32RE), 11 ciężkich C-17A Globemaster III i 53 lekkich Dornier Do28. Do wycofania przeznaczonych jest 17 ciężkich Ił-76MD, a resort obrony poszukuje dostawcy od 40 do 80 średnich samolotów transportowych w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft). Oferty złożyły spółki: Airbus Defence and Space z modelem A400M-180 Atlas, Lockheed Martin z C-130J-30 Super Hercules i Embraer z C-390 Millenium (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii).
Wideo: Airbus Defence and Space
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.