1 kwietnia rząd kanadyjski poinformował, że spółka Airbus Defence and Space Canada złożyła ofertę na samoloty transportowo-tankujące A330-200 MRTT w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability), który ma na celu zastąpienie pięciu samolotów Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-300). Wstępna oferta została przyjęta. Jednocześnie odrzucono kontrofertę Boeinga z samolotem KC-46A Pegasus, jako że nie spełniała wymogów zamawiającego.
Spółka Airbus Defence and Space Canada złożyła ofertę na samoloty transportowo-tankujące A330-200 MRTT w ramach programu STTC. Nowe samoloty zastąpią nie tylko tankowce CC-150 Polaris, ale uzupełnią transportowce CC-177 Globemaster i CC-144 Challenger / Zdjęcie: Christian Turner, USAF
Uruchomienie procedury zakupowej w ramach programu STTC zostało ogłoszone 17 grudnia 2020 przez kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSGC). Było to zwieńczenie fazy analitycznej, trwającej od 21 marca 2018. Termin składania wniosków ITQ (Invitation To Qualify) o udział w postępowaniu przetargowym minął 15 stycznia 2021 (Kanada: Rusza program następców CC-150 Polaris).
Teraz, Airbus Defence and Space Canada ma czas do końca trzeciego kwartału 2021 na złożenie szczegółowej oferty (Request For Proposals, RFP). Wartość programu jest szacowana przez PSGC na od 1 do 4,99 mld CAD (3,1-15,48 mld zł), co jest dość dużym rozrzutem szacunkowym kosztów, ale faktycznie przy pięciu samolotach może wynieść w przeliczeniu ok. 1,1 mld USD (4,3 mld zł), według szacunków Shephard Defence Insight. Rząd kanadyjski oczekuje zawarcia umowy najpóźniej na wiosnę 2024 oraz rozpoczęcia dostaw w 2028.
Simon Jacques, prezes spółki Airbus Defence and Space Canada, powiedział:
A330 MRTT jest jedynym dostępnym obecnie wielozadaniowym tankowcem nowej generacji, sprawdzonym podczas działań operacyjnych. Jest certyfikowany do współdziałania z większością zachodnich samolotów wojskowych, w tym z obecnymi kanadyjskimi myśliwcami i samolotami transportowymi. A330 MRTT to ponad 250 000 godzin nalotu w służbie w 13 państwach, w tym w kluczowych sojusznikach z NATO i partnerów Five Eyes, takich jak Australia i Wielka Brytania.
Oświadczenie wydała spółka Boeing, ustami swojego rzecznika prasowego:
Boeing został poinformowany przez rząd Kanady, że KC-46 nie kwalifikuje się do projektu Strategic Tanker Transport Capability. Pomimo rozczarowania decyzją, pozostaniemy gotowi do wprowadzenia pełnego zakresu naszej oferty w przypadku, gdy Kanada zdecyduje się ponownie uruchomić procedurę przetargową.
Boeing nie ujawnił, dlaczego oferta z Pegasusem została odrzucona przez rząd w Ottawie. Samolot został zaoferowany Kanadzie po raz pierwszy 2 lutego 2017. Niewykluczone, że powodem odrzucenia oferty mogą być problemy techniczne trapiące samoloty KC-46A dostarczane amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF), które spowalniają wprowadzanie ich do służby (Kolejny program tankowców USAF na start).
Oprócz wspomnianych USAF (179 zamówionych, ok. 50 dostarczonych), na zakup Pegasusów zdecydowały się dotąd tylko Japonia (2 zamówione, 4 planowane) i Izrael (4 egz. zamówione z ośmiu planowanych wcześniej) (Japoński Pegasus oblatany, Izrael zgodził się na zakup amerykańskiego uzbrojenia).
Z drugiej strony królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (Royal Canadian Air Force, RCAF) są użytkownikiem wojskowych samolotów Airbusa: wspomnianego CC-150 Polaris czy nowo zakupionych samolotów poszukiwawczo-ratowniczych CC-295 Kingfisher, co mogło też mieć wpływ na decyzję (Pierwszy operacyjny CC-295 Kingfisher w Kanadzie).
Nowe samoloty tankująco-transportowe trafią do 437. Eskadry Transportowej 8. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych RCAF w bazie lotniczej CFB Trenton w Ontario.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.