27 września amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o zrealizowaniu dostawy 700. egzemplarza samolotu wielozadaniowego F-35 Lightning II. Nie podano do którego odbiorcy trafił, ani w jakiej wersji produkcyjnej, ale dzień wcześniej w Izraelu wylądowały trzy F-35I Adir, dzięki czemu w kraju stacjonuje już 30 egzemplarzy – z 50 dotąd zamówionych (Trzecia eskadra izraelskich F-35I Adir).
Amerykańska spółka Lockheed Martin dostarczyła odbiorcy 700. egzemplarz samolotu wielozadaniowego F-35 Lightning II / Zdjęcie: USAF
Przy okazji jubileuszowej dostawy poinformowano o innych osiągnięciach programu nadzorowanego przez biuro programowe F-35 JPO (Joint Program Office). Samoloty F-35 znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych 10 państw, w tym trzech rodzajów sił zbrojnych USA, 6 w ramach samego programu (Wielkiej Brytanii, Włoch, Niderlandów, Australii, Danii i Norwegii) oraz 3 w ramach programu Foreign Military Sales (Izrael, Japonia, Korea Południowa).
Samoloty stacjonują w 21 bazach lotniczych, a także na okrętach. Jak dotąd wyszkolono ponad 1460 pilotów i 11 025 techników obsługi naziemnej. Samoloty łącznie wylatały ponad 430 000 godzin – tj. o 30 tys. więcej od 1 lipca br., obejmuje to egzemplarze testowe i operacyjne, wykonane loty podczas misji szkoleniowych i bojowych (400 tysięcy godzin nalotu F-35).
Co ważne z polskiego punktu widzenia, w komunikacie zawarto informację, że produkcja pierwszego z 32 zamówionych dla Sił Powietrznych RP egzemplarzy F-35A rozpocznie się już w przyszłym roku, a dwa lata później samolot będzie gotowy do przekazania. Podczas MSPO 2021 przedstawiciel producenta informował również, że pierwsze osiem samolotów będzie służyć do testów w USA, a dostawy do kraju powinny rozpocząć się w 2026 (MSPO 2021: LM ujawnił kalendarz dostaw polskich F-35, Czwarta transza funduszy na polskie F-35A).
Warto dodać, że 24 września br. Departament Obrony USA zamówił 16 dodatkowych F-35, w tym 10 F-35A i 6 F-35B za równowartość 1,1 mld USD (4,32 mld zł) jako opcję do 15. serii produkcyjnej tych samolotów. Natomiast 13 września zawarto dwie umowy o łącznej wartości 2,412 mld USD (9,48 mld zł) na wsparcie eksploatacji tych samolotów: usługi logistyczne i szkolenia oraz części zamienne.
Wśród sukcesów programu z ostatnich dwóch miesięcy należy też doliczyć pierwsze tankowanie pomiędzy prototypem T1 bezzałogowej cysterny Boeing MQ-25A Stingray a F-35C z 13 września czy wstępna gotowość operacyjna 242. eskadry myśliwsko-uderzeniowej Bats Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) na samolotach F-35B, ogłoszona 9 września (MQ-25A tankował F-35C, Eskadra VMFA-242 z F-35B).
Z kolei 1 września zapowiedziano, że amerykańskie F-35B wkrótce rozpoczną loty certyfikujące japoński wielozadaniowy niszczyciel (a w zasadzie lekki lotniskowiec) JS Izumo (DDH-183), natomiast 2 sierpnia w pierwszy rejs operacyjny z samolotami F-35C na pokładzie wyszedł lotniskowiec USS Carl Vinson (CVN-70) (Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami?, Gotowość operacyjna F-35C).