Przejdź do serwisu tematycznego

Zgoda na AIM-120 AMRAAM dla Rumunii i Norwegii

Departament Stanu USA wydał zgody na ewentualną sprzedaż do Królestwa Norwegii i Rumunii partii pocisków rakietowych średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile).

W czwartek, 22 sierpnia 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgody na ewentualną sprzedaż do Królestwa Norwegii i Rumunii partii pocisków rakietowych średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile).

Zdjęcie: Staff Sgt. Kenny Holston, USAF

Rumunia

Zgodnie z pierwszą informacją, rząd w Bukareszcie wnioskował o możliwość pozyskania 186 bojowych pocisków w wersji AIM-120C-8 AMRAAM oraz 4 sekcji naprowadzania do nich.

Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): pociski szkolno-treningowe AIM-120 CATM (Captive Air Training Missile), kontenery transportowe na pociski, sekcje napędowe, sekcje naprowadzania, zestawy telemetryczne i części zamienne do głowic bojowych, moduły szyfrowanej łączności KGV-135A (COMSEC), wbudowany sprzęt do testowania amunicji (BIT) / sprzęt do przeprogramowania (CMBRE), adaptery do komputerowych zestawów testowych ADU-891, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, wsparcie w zakresie amunicji i sprzęt pomocniczy, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego i jawnego, gwarancje, badania i ankiety, wsparcie transportowe, wsparcie logistyczne wykonawców, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA i wykonawców (korporacja RTX) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Pakiet wyceniono na maksymalnie 592 mln USD (2,276 mld zł).

Przypomnijmy, że 16 lipca br. podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Obrony Rumunii, szef resortu Angel Tîlvăr przedstawił najbliższe plany zakupowe na ten rok. Wśród nich znalazło się 66 pocisków średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (ze 186 planowanych) za 685 mln RON/150 mln USD (589,8 mln zł), a także 60 pocisków rakietowych krótkiego zasięgu AIM-9X Tactical Sidewinder Block II (z 300 planowanych) za 410 mln RON/90 mln USD (353,9 mln zł) i 400 bomb kierowanych GBU-39/B SDB I za 275 mln RON/60 mln USD (235,9 mln zł). Trafią one na uzbrojenie samolotów F-16, a w dalszej kolejności planowanych F-35A.

Norwegia

Zgodnie z drugą informacją, rząd w Oslo wnioskował o możliwość pozyskanie 100 pocisków o wydłużonym zasięgu AMRAAM-ER (Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles-Extended Range) oraz 4 sekcji naprowadzania do nich.

Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE: kontenery transportowe na pociski i sprzęt pomocniczy, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, oprogramowanie do uzbrojenia i sprzęt pomocniczy oraz dostawy i wsparcie niejawnego oprogramowania, wsparcie transportowe, niejawne publikacje i dokumentacja techniczna, sprzęt szkoleniowy i wsparcie, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA oraz wykonawcę (RTX) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Całość wyceniono na maksymalnie 405 mln USD (1,557 mld zł).

Pociski trafią na uzbrojenie nowo pozyskanych zestawów obrony przeciwlotniczej krótkiego i średniego zasięgu NASAMS. Ostatnia umowa na zakup kolejnych zestawów tego typu dla norweskich sił zbrojnych wraz z amunicją kierowaną o wartości około 1,4 mld NOK (530,71 mln zł) została podpisana 31 stycznia br. Przewiduje ona dostawy w latach 2026-2027.

W międzyczasie, 11 czerwca br., Norwegia otrzymała zgodę na zakup 300 pocisków AIM-120C-8 AMRAAM za maksymalnie 1,94 mld USD (7,83 mld zł) na potrzeby samolotów F-35A.

AIM-120 AMRAAM

Wariant AIM-120C-8 został opracowany w ramach programu modernizacyjnego wariant AIM-120C-7 o nazwie F3R (Form, Fit, Function Refresh). Obejmował on zastąpienie niektórych komponentów równoważnymi częściami z rynku komercyjnego, przy zachowaniu są identyczne jak w poprzedniku możliwości bojowych. W ramach programu F3R inżynierowie wykorzystali projekty inżynierii systemów opartych na modelach i inne technologie cyfrowe do modernizacji wielu kart obwodów i zaawansowanych procesorów w sekcji naprowadzania rakiety oraz do ponownego hostowania starszego oprogramowania w AIM-120C-8.

Pierwszy test AIM-120C-8 AMRAAM, z amerykańskiego samolotu przewagi powietrznej Boeing F-15C Eagle, został przeprowadzony 1 września 2023. Na zakup AIM-120C-8, oprócz Rumunii i Norwegii, zdecydowały się także Belgia, Niemcy, Czechy, Węgry, Tajwan, Arabia Saudyjska, Włochy, Japonia, Szwecja i Dania, a w ostatnim czasie Polska zamówiła kilkaset pocisków za ok. 850 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,133 mld zł brutto) – przy czym zgoda dotyczyła 745 egz.

Na ponad 12 tys. wyprodukowanych pocisków rodziny AMRAAM, wystrzelono ok. 5000, w większości w ramach testów oraz ćwiczeń. W działaniach bojowych odnotowano zestrzelenie ponad 13 statków powietrznych. Pociski te są też na uzbrojeniu zestawów obrony powietrznej NASAMS, które są obecnie używane w działaniach bojowych przez Ukrainę.

Start pocisku AMRAAM-ER z wyrzutni NASAMS / Zdjęcie: RTX

AMRAAM-ER

27 lutego br., amerykańska spółka Raytheon (część korporacji RTX) oraz norweska Kongsberg Defence & Aerospace, przy wsparciu Ministerstwa Obrony Norwegii i tamtejszych Sił Zbrojnych, pomyślnie ukończyły próby w locie ulepszonego pocisku tego typu, które wykazały zwiększone możliwości.

Najnowszy wariant AMRAAM-ER, który został wówczas przetestowany, to pierwsza w swoim rodzaju konfiguracja obejmująca sekcję naprowadzania z najnowszego pocisku w wariancie powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM. Otrzymał także mocniejszy 10-calowy silnik rakietowy norweskiej spółki Nammo oraz 10-calowy system siłowników sterujących od Kongsberg Defence & Aerospace, noszący nazwę Norwegian Propulsion Stack, w przypadku którego norweskie Ministerstwo Obrony jest partnerem do współpracy.

Przypomnijmy, że poprzedni wariant AMRAAM-ER był wyposażony w silnik marszowy z pocisku przeciwlotniczego RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM), a system naprowadzania wykorzystywał dokładniejsze algorytmy. Pozwoliło to na zwiększenie manewrowości, dwukrotne zwiększenie zasięgu z 40 do 80 km i pułapu o 70% – z 14 do 24 km. RTX nie podała wówczas w swoim komunikacie prasowym, jakie parametry taktyczno-techniczne uzyskano z norweskim napędem.

Prace nad AMRAAM-ER realizowane wspólnie z KDA rozpoczęto w 2014. Przedsięwzięcie ujawniono dopiero 22 lutego 2015. W październiku 2016 przeprowadzono pierwsze próbne odpalenie prototypu z wyrzutni NASAMS. Według pierwotnego harmonogramu prac, produkcja małoseryjna miała rozpocząć się w 2019. Jednak dopiero w maju 2021 informowano o rozpoczęciu prób z wyrzutni NASAMS.

Zamówienie na AMRAAM-ER miały dotąd złożyć Kuwejt (63 pociski), Węgry (60 pocisków) – poprzedni wariant, natomiast Królestwo Niderlandów (173 pociski) otrzymało niedawno zgodę na zakup nowego wariantu, podobnie jak Norwegia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Wołodymyr Zełenski z wizytą w USA

2022-12-21
AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Grupa Wagnera wystąpiła przeciwko Putinowi

2023-06-24
X