W poniedziałek, 14 kwietnia 2025, amerykańska spółka Kratos Defense & Security Solutions zaprezentowała wizualizację nowej wersji odrzutowego bezzałogowego statku latającego XQ-58A Valkyrie z klasycznym podwoziem. Obecnie, samolot jest wystrzeliwany z holowanej katapulty, dzięki rakietowemu wspomaganiu startu (rocket-assisted take-off, RATO) lub kontenera standardowego ISO, natomiast 1 lipca 2024 przetestowano specjalny kołowy wózek KTLS (Kratos Trolley Launch System) do wsparcia tradycyjnego startu z lotniska.
Grafika: Kratos Defense & Security Solutions
W nowej wersji określanej jako CTOL/HTOL (Conventional Take-Off and Landing/Horizontal Take-Off and Landing), bezpilotowiec otrzyma klasyczne podwozie główne złożone z dwóch goleni oraz podwozie przednie z pojedynczą golenią, które będą chowane do kadłuba po starcie i wysuwane do lądowania (do tej pory samolot po zakończeniu lotu uruchamiał spadochron i opadał w rejon, gdzie był odzyskiwany – przyp. red.). Można zauważyć charakterystyczne trapezoidalne drzwi luków, zachowujące cechy zredukowanego przekroju radarowego (Kratos oblatał bojowy bezzałogowiec taktyczny Thanatos).
Spółka nie poinformowała o szczegółach zmian konstrukcyjnych, które z pewnością wprowadzono w związku z koniecznością wygospodarowania przestrzeni na podwozie wraz z jego mechanizmem wysuwania/wsuwania, a co za tym idzie wzrostem maksymalnej masy startowej, która obecnie wynosi 2722 kg (6000 funtów). Wszelkie zmiany podstawowych parametrów mają bowiem także wpływ na osiągi, takie jak prędkość, pułap czy zasięg i długotrwałość lotu (Kratos Demogorgon na potrzeby programu OBSS).
Oblatany 5 marca 2019, prototypowy bezzałogowiec XQ-58A Valkyrie (pierwotnie oznaczony jako XQ-222) został opracowany w trzy lata jako rozwinięcie UTAP-22 Mako na zlecenie laboratorium badawczego amerykańskich wojsk lotniczych AFRL (Air Force Research Laboratory) w celu wsparcia programu Low Cost Attritable Strike (LCAS), a następnie związanego ze sztuczną inteligencją Skyborg Vanguard.
Był używany także do testów uzbrojenia oraz współpracy z samolotami 5. generacji, następnie co ciekawe prezentowany w Polsce na MSPO 2021, czy testowany przez amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) – 2 kwietnia 2024 ujawniono wariant oznaczony jako MQ-58B do prowadzenia walki radioelektronicznej w ramach programu PAACK-P (Penetrating Affordable Autonomous Collaborative Killer-Portfolio). Łącznie ma być oferowanych co najmniej pięć wariantów, w tym wersji startującej z katapulty Block 2, ale o ulepszonych osiągach i większej masie całkowitej, niż oryginalny projekt.
A conventional take-off and landing (CTOL), also referred to as horizontal take-off and landing (HTOL), is the method by which fixed-wing aircraft take off and land using runways. Being runway flexible/runway independent delivers maximum operational utility to the warfighter.… pic.twitter.com/CZNtA3LoyW
— Kratos (@KratosDefense) April 14, 2025