W ostatnich dniach w ramach programu budowy kolejnych trzech niszczycieli min proj. 258 Kormoran II, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna zamówiła w kanadyjskiej spółce OSI Maritime Solutions trzy systemy Zintegrowanego Mostka Nawigacyjnego i Nawigacji Taktycznej INTS, a stocznia Remontowa Shipbuilding zamówiła w amerykańskiej spółce Teledyne Marine – Vehicles trzy autonomiczne pojazdy podwodne do wykrywania min Gavia klasy AUV.
Zintegrowany Mostek Nawigacyjny i Nawigacji Taktycznej INTS od OSI Maritime Solutions na najnowszym ORP Albatros / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
INTS
1 grudnia br. OSI Maritime Solutions poinformowała o zawarciu umowy o nieujawnionej wartości z PGZ Stocznią Wojenną na zaprojektowanie, budowę, dostawę i instalację trzech systemów Zintegrowanego Mostka Nawigacyjnego i Nawigacji Taktycznej INTS (Integrated Navigation and Tactical Systems).
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mamy okazję nadal wspierać polską marynarkę wojenną i jesteśmy równie dumni ze współpracy z PGZ SW, powiedział Ken Kirkpatrick, prezes i dyrektor generalny OSI Maritime Solutions. Kormoran był bardzo satysfakcjonującym projektem. Po raz kolejny udowodnił sukces OSI na nowym rynku i dalej rozwijał nasz ślad w Europie.
Ponad 25 flot NATO i państw sojuszniczych używa zintegrowanych rozwiązań nawigacyjnych i taktycznych OSI, co przekłada się na wspólny standard na poziomie równy wielu wiodącym marynarkom wojennym na świecie, skomentował Jim Davison, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w OSI Maritime Solutions.
Jest to trzecia taka umowa pomiędzy OSI i PGZ SW od 2 stycznia 2020, gdy spółki nawiązały strategiczne partnerstwo w zakresie dostawy zintegrowanych systemów nawigacyjnych i taktycznych na wyposażenie okrętów Marynarki Wojennej RP oraz działania jako Polskiego Centrum Obsługi i Przedstawiciela OSI (Stocznia Wojenna partnerem OSI Maritime Solutions).
Pierwsza dotyczyła INTS dla OORP Mewa (603) i Albatros (602), natomiast kolejna zabudowy na okręcie hydrograficznym ORP Arctowski (266) projektu 874, którego modernizacja zakończyła się 6 kwietnia br. (ORP Albatros wszedł do służby, Próby z AM-35 na przyszłym niszczycielu min ORP Mewa, OSU-35K zamontowany na Mewie, Zakończona modernizacja ORP Arctowski).
Zintegrowany Mostek Nawigacyjny i Nawigacji Taktycznej INTS został opracowany w technologii okrętowego zobrazowania mapy cyfrowej i informacji nawigacyjnej, zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO (International Maritime Organization) i normą NATO STANAG 4564 WECDIS (Warship Electronic Chart Display and Information System). INTS posiada certyfikat homologacji typu MED firmy DNV GL jako zintegrowany system nawigacji. Wśród kluczowych standardów branżowych spełnianych przez INTS są MSC.252 (83) i IEC 61924-2 dla INS i MSC.302 (87) dla Bridge Alert Management.
Gavia
Autonomiczny pojazd podwodny do wykrywania min Gavia klasy AUV / Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG
25 listopada br. amerykańska spółka Teledyne Marine – Vehicles poinformowała o zawarciu umowy o nieujawnionej wartości ze stocznią Remontowa Shipbuilding na dostawy trzech autonomicznych pojazdów podwodnych do wykrywania min Gavia klasy AUV (Autonomous Underwater Vehicles). Umowa została sygnowana z upoważnienia Ministerstwa Obrony Narodowej.
Pojazdy zostaną wyposażone w stacje hydrolokacyjne EdgeTech 2205 o częstotliwości 600/1600 kHz z modułem mikrobatymetrii Teledyne Reson BlueView MB2250 umożliwiającym skanowanie dna akwenu wodnego pod okrętem-matką oraz własny system nawigacji zliczeniowej iXblue PHINS C5, wspomagany przez log dopplerowski Pathfinder DVL, dostarczany przez Teledyne RDI. Ponadto, pojazdy otrzymają modemy Kongsberg Maritime C-Node do pozycjonowania podwodnego (Nawigacja zliczeniowa iXblue i radary Hensoldt UK do Kormoranów).
Dzięki wymienionym powyżej czujnikom obrazowania i nawigacji, Gavia będzie w stanie zbierać obrazy sonarowe o wysokiej rozdzielczości i określonego dokładnego położenia, pozostając zanurzone przez kilka godzin ciągłej pracy przy prędkościach pomiarowych do 5 w. Każdy pojazd będzie dostarczany z kilkoma modułami wymiennych w warunkach operacyjnych akumulatorów. Synergia czujników zapewnia, że Gavia jest idealna dla niszczycieli min, a także do prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych, na wodach szelfu kontynentalnego i poza nim. Planowane dodanie echosondy wielowiązkowej Reson T20 zapewni rozszerzone możliwości śledzenia rurociągów i inspekcji infrastruktury krytycznej.
Obecnie, Marynarka Wojenna RP dysponuje pięcioma pojazdami Gavia, które zostały dostarczone przez spółkę Enamor z Gdyni, będącą polskim przedstawicielem Teledyne Marine – Vehicles oraz partnerem odpowiedzialnym za serwis i naprawę urządzeń. Jest to to spółka badawczo-produkcyjna zajmująca się nowymi technologiami i działająca w wielu projektach w Polsce w dziedzinie nawigacji, komunikacji, hydrografii i automatyzacji (Więcej pojazdów podwodnych Gavia dla MW).
Maciej Rek, prezes zarządu Enamor, stwierdził: Przez lata Teledyne i Enamor nawiązały silne relacje oparte na sukcesie Gavia w Polsce, a także lokalnym wsparciu Enamora.
Valentin Hanns, dyrektor sprzedaży – EMEA w Teledyne Marine, powiedział: Jesteśmy bardzo podekscytowani, widząc ciągły sukces Marynarki Wojennej RP dzięki zastosowaniu pojazdów Gavia. Elastyczność operacyjna, łatwość wsparcia przez cały okres eksploatacji czy modułowe ścieżki modernizacji naprawdę przyczyniły się do przydatności tego pojazdu bezzałogowego do rozwiązywania różnych kluczowych wyzwań obronnych.
Kolejne trzy niszczyciele min
Przypomnijmy, że 26 czerwca br. Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding wraz z PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM), wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), zawarły umowę o wartości niecałych 2,5 mld zł na dostawę w latach 2026-2027 trzech kolejnych niszczycieli min proj. 258 Kormoran II wraz z pakietami wsparcia logistycznego (Kolejne trzy niszczyciele min Kormoran II dla Marynarki Wojennej).
To nie jedyne umowy na wyposażenie przyszłych okrętów. 11 października br. norweska spółka Kongsberg Maritime (część Kongsberg Gruppen) poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 10 mln EUR (48,5 mln zł) ze stocznią Remontową Shipbuilding na dostawę trzech zestawów autonomicznych pojazdów podwodnych AUV (Autonomous Underwater Vehicle) Hugin z systemem pozycjonowania i łączności HiPAP (High Precision Acoustic Positioning system) (Norweskie pojazdy podwodne Hugin na kolejne Kormorany).
Z kolei 19 października br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o zamówieniu ze stoczni Remontowej Shipbuilding na trzy kolejne pojazdy podwodne Double Eagle Sarov (Semi Autonomous Remotely Operated Vehicle). Double Eagle Sarov może zejść na głębokość 500 m, ma 2,9 m długości, 1,3 m szerokości, 1 m wysokości i ok. 540 kg masy własnej. Napęd główny stanowią dwa ruchome rufowe pędniki o mocy 5 kW i sześć bezszczotkowych silników elektrycznych o mocy 400 W. Dzięki temu pojazd może poruszać się z prędkością do 8 w. (15 km/h) (Double Eagle Sarov dla Kormoranów).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.