W poniedziałek, 6 stycznia 2025, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 615 760 630 USD (2,524 mld zł) ze spółką Boeing na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP) nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej (WRE) typu AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), przeznaczonego dla najnowszych samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II i modyfikowanych F-15E Strike Eagle.
Niniejsza umowa przewiduje zakup zestawów Grupy A i Grupy B, zarządzanie programem inżynierii systemowej oraz materiały do dostaw tymczasowego wykonawcy. Prace będą wykonywane w St. Louis w stanie Missouri i Nashua w stanie New Hampshire i oczekuje się, że zostaną ukończone do 31 grudnia 2030. Środki na zakup pochodzą z budżetu obronnego NDAA, w tym z niewykorzystanych środków na rok fiskalny 2023 w wysokości 17 693 983 USD (72,522 mln zł) i środków na zakupy w roku fiskalnym 2024 w wysokości 87 057 897 USD (356,823 mln zł) oraz środków na zakup w roku fiskalnym 2025 w wysokości 157 466 347 USD (645,406 mln zł), które uruchomiono w momencie zawarcia umowy.
Przypomnijmy, że system AN/ALQ-250 EPAWSS został opracowany przez BAE Systems Inc., co oznacza, że spółka będzie podwykonawcą Boeinga w programie produkcji, zwłaszcza, że w umowie wymieniony jest zakład tej spółki w Nashua. 2 kwietnia 2024 informowała ona, że amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zakończyły fazę wstępnych testów operacyjnych i oceny (Initial Operational Test and Evaluation, IOT&E) tego systemu WRE.
Zestawy EPAWSS pozwolą samolotom F-15EX Eagle II i F-15E Strike Eagle na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewnią pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania. Zdolności systemu zaprezentowano podczas ćwiczenia Northern Edge 2023.
Program EPAWSS zapoczątkowano 1 października 2025, a faza zamówień począwszy od 3 listopada 2016, gdy przyznano BAE Systems pierwsze środki na ten cel w ramach prac wdrożeniowo-rozwojowych. 8 kwietnia 2019 oblatano pierwszy F-15E wyposażony w prototyp systemu. Wstępne testy systemu na F-15 rozpoczęto w kwietniu 2020, a produkcję małoseryjną zestawów 2 marca 2021 – zlecono ją BAE Systems Inc.
W przypadku starszych samolotów, AN/ALQ-250 zastąpi zestawy AN/ALQ-135 TEWS (Tactical Electronic Warfare Suite) od Northrop Grumman. Produkcja wielkoseryjna jest szacowana na co najmniej 200 zestawów dla samych USAF. Przewiduje się, że trafią także na eksport: do planowanych do zmodernizowania 59 koreańskich F-15K Slam Eagle, nowo fabrycznych 25 izraelskich F-15IA Eagle (Israel Advanced), czy w ramach modyfikacji 36 katarskich F-15QA Ababil.