W piątek, 21 lutego 2025, jak poinformowała 10. Opolska Brygada Logistyczna im. płk. Piotra Wysockiego, do 82. Oleśnickiego Batalionu Ewakuacji Sprzętu trafiło kilkanaście zestawów niskopodwoziowych złożonych z ciągników siodłowych Volvo FH16 z naczepami DOLL. Zestawy przeznaczone są do transportu ponadgabarytowego najcięższych ładunków, w tym czołgów, ciężkich pojazdów opancerzonych i kontenerów w ramach Podsystemu Transportu i Ruchu Wojsk Sił Zbrojnych RP (Szczegóły dostaw ciężarówek Volvo do WP).
Zdjęcia: 10. Opolska Brygada Logistyczna
82. Oleśnicki Batalion Ewakuacji Sprzętu to jednostka o ogromnym potencjale transportu ciężkiego w Siłach Zbrojnych RP, przewyższająca możliwościami transportowymi również wiele firm cywilnych. Doświadczeni żołnierze Batalionu przetransportowali setki jednostek sprzętu wojskowego i przejechali miliony kilometrów po Polsce jak i poza granicami kraju.
Z powodzeniem wykorzystują kilkadziesiąt zestawów niskopodwoziowych typu Jelcz z naczepą firmy Demarko o kryptonimie Jak, Iveco EuroTrakker (MP720E48WT i MP720T50WT) z naczepą NS600, jak również Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun marki Scania. Teraz do tej floty dołączyły nowe Volvo FH16, przekazane przez stronę amerykańską dla oleśnickich transportowców w ramach programu EDA (Excess Defense Articles) (Nowe pojazdy logistyczne w 16. Dywizji Zmechanizowanej).
Zanim jednak żołnierze zasiedli za kierownicami nowych pojazdów, musieli przejść specjalistyczne szkolenia prowadzone przez Volvo Trucks Polska, Szkołę Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks Polska, serwis NIJWA PL oraz mechaników firmy DOLL. Niemieccy specjaliści DOLL zapoznali żołnierzy z danymi technicznymi naczep. W szkoleniu uczestniczyli również mechanicy z 55. Batalionu Remontowego oraz 10. Rejonowych Warsztatów Technicznych z Oleśnicy, którzy zdobyli niezbędną wiedzę i umiejętności do wykonywania obsług i napraw oparciu o wojskową infrastrukturę, co w przyszłości przełoży się na większą autonomię Batalionu.
Eksperci Volvo zapoznali wojskowych kierowców z ciągnikami FH16, opisując szczegółowo działanie systemów, kamer i mechanizmów zastosowanych w pojeździe. Szkolenie obejmowało również przygotowanie zestawu do transportu czołgów. Specjalnie na tę okazję prosto z 1. Warszawskiej Brygady Pancernej zestawami Jak przywieziono czołgi M1A1FEP Abrams.
Podczas szkolenia cały proces załadunku wraz z instruktażem zajął około 10 minut, co zwiastuje sprawne operacje transportowe w przyszłości. Ze względu na szerokość Abramsów, konieczne było zastosowanie dodatkowych nakładek do naczep DOLL. Ich demontaż pozwala na swobodny ruch naczepy po drogach publicznych bez specjalnych zezwoleń. Kluczowe było także odpowiednie rozłożenie środka ciężkości oraz właściwe zabezpieczenie czołgu.
Podczas szkolenia przetestowano również możliwości transportowe nowego zestawu, przewożąc na naczepie DOLL pojazd Jelcz Jak. Testy potwierdziły stabilność prowadzenia oraz skuteczność mocowania ciężkiego sprzętu.
Warto zauważyć, że Volvo FH16 z naczepami DOLL będą pełniły podobną, choć nie identyczną, funkcję jak zestawy opancerzonych ciągników Jelcz 882.62 z wieloosiowymi naczepami niskopodwoziowymi ST775-20W. Dziś, po 4 latach użytkowania zestawu przez oleśnickich logistyków, wiadomo, że transport ładunków nawet przy braku utwardzonych dróg nie jest dla Jaka przeszkodą w realizacji zadań.
Po tygodniu intensywnego szkolenia żołnierze 82. Oleśnickiego Batalionu Ewakuacji Sprzętu, na czele z dowódcą ppłk. Markiem Siebertem, otrzymali certyfikaty uprawniające do obsługi nowych zestawów niskopodwoziowych. To jednak dopiero początek – za trzy tygodnie rozpocznie się kolejne szkolenie, podczas którego logistycy z Oleśnicy będą doskonalić umiejętności załadunku Wozów Zabezpieczenia Technicznego (WZT).
Na podstawie informacji prasowej
Galeria zdjęć: