17 września indyjski dziennik The Hindustan Times, powołując się na źródła zaznajomione z tematem poinformował, że rząd w New Delhi zamówił we Francji 24 używane samoloty wielozadaniowe Dassault Mirage 2000. Część z nich będzie służyć jako magazyny części zamiennych dla obecnie eksploatowanej floty Mirage 2000I/H w indyjskich wojskach lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) (Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R).
Według mediów indyjskich, rząd w New Delhi zamówił we Francji 24 używane samoloty wielozadaniowe Dassault Mirage 2000, w tym część z nich jako magazyny części zamiennych / Zdjęcie: Bhartiya Vāyu Senā
Umowa opiewa na 27 mln EUR (124 mln zł) i dotyczy samolotów wycofywanych ze stanu francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace). Oznacza to, że cena jednostkowa za samolot wynosi 1,125 mln EUR (5,16 mln zł). Według źródeł, samoloty wkrótce zostaną wysłane do Indii drogą morską. W ostatnich latach Francuzi rozformowali eskadry samolotów Mirage 2000C (eskadry: 1/5 Wandei, 1/12 Cambrésis i 2/12 Pikardie). Część z nich została zmagazynowana, a część odsprzedana (m.in. do Brazylii) (Sześć P-8I Neptune dla Indii).
Z 24 zakupionych egzemplarzy, 13 jest w bardzo dobrym stanie z nienaruszonych płatowcem i silnikiem (z czego 8 zdolnych do lotu po przeprowadzeniu serwisu), a 11 pozostałych jest częściowo niekompletnych (ale ze zbiornikami paliwa i fotelami katapultowymi) i te zostaną skanibalizowane (Indie wydzierżawią powietrzne tankowce).
Zakup wiąże się z koniecznością wydłużenia eksploatacji dwóch eskadr myśliwskich, złożonych z 49 indyjskich Mirage 2000I/H, których średni wiek wynosi 35 lat i przechodzą modernizację średniookresową MLU (Mid-Life Upgrade). Z tego powodu wymagają dostarczenia około 300 kluczowych części zamiennych. Oryginale indyjskie Mirage 2000 zostały zakupione w 1985 i reprezentowały standard B/C. Pierwsza umowa serwisowa wygasła w 2005, ale sześć lat później zostały zmodernizowane do standardu I/H. Kolejna umowa serwisowa została zawarta w latach 2015-2016 (Indie zamówiły ponad setkę HTT-40).
Wydłużenie eksploatacji Mirage 2000, pomimo zakupu dwóch eskadr najnowszych Rafale B/C (F3R) – 36 egzemplarzy, wynika z faktu, iż są one pozytywnie oceniane przez dowództwo Bhartiya Vāyu Senā, według którego okazały się one kluczowe podczas wojny kargilskiej z Pakistanem w maju 1999, jak i podczas nalotu na obóz terrorystów Dżaisz-e-Mohammed (Armia Mahometa) w pakistańskiej części spornego Kaszmiru w lutym 2019 (Pierwsza eskadra indyjskich Rafale skompletowana, Indyjski nalot w Pakistanie).
Warto dodać, iż pomysł zakupu używanych samolotów bojowych (schodzącego typu) na części zamienne w celu wydłużenia eksploatacji już posiadanej floty nie jest w Indiach pomysłem nowym. W lipcu 2018 planowano zakup we Francji, Wielkiej Brytanii i Omanie płatowców, części zamiennych i podzespołów dla sześciu eskadr złożonych z samolotów myśliwsko-bombowych SAPECAT Jaguar. Jednak w sierpniu 2019 pojawiły się informacje o planach zaniechania tych kroków (co będzie równoznaczne z rozpoczęciem wycofywania tego typu) i dokupienia dodatkowych wielozadaniowych Su-30MKI (Koniec indyjskich Jaguarów?, Jaguary na części dla Indii).
Tymczasem, na początku roku indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego zatwierdził długo oczekiwany zakup 73 lekkich samolotów bojowych i 10 szkolnych Tejas LCA Mk 1A za równowartość 456,96 mld INR (23,2 mld zł), które trafią do siedmiu eskadr (Indie zamawiają 83 Tejasy).
Według obecnego dowództwa Bhartiya Vāyu Senā z marszałkiem lotnictwa Rakeshem Kumarem Singhem Bhadaurią na czele, do 2025 są plany zwiększenia liczby eskadr myśliwskich do 37 (i redukcji do 33 w 2032 z powodu wycofywania starszych typów, w tym MiG-21 Bison i MiG-27ML). Przy czym zapotrzebowanie to co najmniej 42 eskadry (obecnie jest 31) (Kolejne A-50EI dla Indii).
Plany te wesprze nierozstrzygnięty nadal zakup 114 samolotów wielozadaniowych o kryptonimie MRFA (Multi-Role Fighter Aircraft), a w dalszej kolejności planowane jest opracowanie cięższego, dwusilnikowego Tejasa, oznaczonego jako ORCA (Omni Role Combat Aircraft) i uruchomienie programu budowy samolotu wielozadaniowego 5. generacji o kryptonimie AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Obecnie, trzonem lotnictwa pozostają Su-30MKI, a według najnowszych planów zostanie dokupionych 12 egzemplarzy tego typu (w miejsce 10 rozbitych), a także 21 dodatkowych MiG-29UPG (i modernizację 59 już posiadanych) (Przyszłość indyjskiego lotnictwa).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.