W poniedziałek, 5 sierpnia 2024, służba prasowa amerykańskiej bazy lotniczej Edwards w Kalifornii ujawniła fotografie z datowanych na luty br. testów nowego zewnętrznego, modułowego węzła uzbrojenia LAM (Load Adaptable Modular) na bombowcu strategicznym Rockwell B-1B Lancer.
Zdjęcia: James West, Richard Gonzales, C.J. Raterman, USAF
Testy w locie realizuje 419. Eskadra 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF. Upublicznione fotografie są datowane na 7 i 15 lutego 2024. Na węźle doczepiono ćwiczebną bombę imitującą amunicję precyzyjną GBU-31 JDAM (złożoną z 907-kg bomby ogólnego przeznaczenia Mark 84 i ogonowego zestawu naprowadzania KMU-556).
Warto przypomnieć, że w listopadzie 2020 po raz pierwszy przetestowano na B-1B pojedynczy węzeł przenoszący odpowiednik gabarytowo-masowy pocisku AGM-158 JASSM – wcześniej służył on do przenoszenia zasobnika celowniczego AN/AAQ-33 Sniper ATP. Wcześniej, w 2019 testowano B-1B z sześcioma zewnętrznymi węzłami uzbrojenia, pierwotnie zaprojektowanymi, każdy dla dwóch AGM-86B ALCM (Air-Launched Cruise Missile) z głowicami jądrowymi ale kolejne traktaty START zakazały ich przenoszenia.
Koncepcja LAM (wcześniej skrót rozwijano jako Load Adaptive Modular) została ujawniona przez spółkę Boeing, 28 września 2021, za pośrednictwem dziennika Abilene Reporter News. Spółka sugerowała zastosowanie maksymalnie sześciu węzłów tego typu (choć USAF i Rockwell International – sugerowały możliwość integracjo nawet ośmiu).
Uniwersalne interfejsy na węzłach LAM pozwolą na przenoszenie przez samoloty, oprócz AGM-158 JASSM/JASSM-ER i przeciwokrętowych LRASM, także pocisków hipersonicznych (wcześniej sugerowano ARRW, ale po jego zastopowaniu obecnie są rozwijane HACM i HALO). Każdy z węzłów będzie mógł przenieść do dwóch pocisków. Najcięższe uzbrojenie kompatybilne z LAM może mieć masę 5000 funtów (2270 kg) i długość ponad 20 stóp (6,1 m). Najnowszy komunikat prasowy dodaje, że LAM może zostać zintegrowany także z innymi typami samolotów.
Według obecnych założeń około 45 zmodernizowanych B-1B Lancer pozostanie w służbie do 2036 (do września 2021 zmagazynowano 17 egzemplarzy z pierwotnej liczby 62; 5 stycznia br. jeden rozbił się), zgodnie z ujawnionym w lutym 2018 planem Bomber Vector, po czym zostaną całkowicie zastąpione, wraz z B-2A Spirit (które pozostaną w służbie do 2032), przez 100-149 bombowców nowej generacji B-21A Raider.