W piątek, 2 maja 2025, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Eglin na Florydzie opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) na platformie zakupowej SAM (System for Award Management) w sprawie taniego pocisku przeciwlotniczego Low-Cost High-Speed Air-to-Air Missile.
LongShot / Grafika: General Atomics Aeronautical Systems Inc.
Termin składania wniosków minie 2 czerwca 2025. Poszukiwany jest pocisk o połowę mniejszy od pocisku średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (który ma 3,65 m, średnicę 178 mm i 484 mm wraz z usterzeniem oraz masę startową 161,5 kg), ale o zbliżonych osiągach (w najnowszej wersji AIM-120D-3 jest to nieoficjalnie 120-180 km).
W przypadku platform załogowych (wskazano F-16 i F-15E) miałoby to pozwolić na podwojenie liczby przenoszonych pocisków, ale jak wskazuje RFI, USAF są zainteresowane pociskiem, który trafi na uzbrojenie autonomicznych bojowych bezzałogowych statków latających o kryptonimie CCA (Collaborative Combat Aircraft), czyli tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman) dla przyszłych samolotów 6. generacji Boeing F-47 NGAD (Next Generation Air Dominance). CCA zostanie wybrany spośród zaoferowanych prototypów: Anduril Industries YFQ-44A i General Atomics YFQ-42A.
Oprócz tego wskazano inne rozważane platformy do integracji pocisku, takie jak latający pylon uzbrojenia LongShot (w istocie bezzałogowy statek latający) czy zestawy naziemne. Pocisk ma poruszać się z prędkościami ponaddźwiękowymi i hipersonicznymi oraz charakteryzować się otwartą architekturą systemów (głowicy naprowadzającej, dwukierunkowych łączy wymiany danych).
Zamawiający jest zainteresowany wielkością produkcji rzędu 1000 pocisków/rocznie w ciągu 24 miesięcy od udzielenia zamówienia przy kosztach jednostkowych poniżej 250 tys. USD (945,5 tys. zł). Dla porównania koszt AIM-120D-3 to nieco ponad 1 mln USD (3,78 mln zł), a AIM-9X Sidewinder to 450 tys. USD (1,7 mln zł).
Jeżeli oferta zostanie wybrana i przejdzie do fazy produkcyjnej, zamawiający proponuje harmonogram obejmujący dwa sześciomiesięczne cykle projektowania, po których nastąpi 12-miesięczna kontynuacja produkcji.
Wprawdzie USAF chcą wdrożyć pocisk nowej generacji dalekiego zasięgu AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile), ale ma charakteryzować się podobną wielkością jak AIM-120 AMRAAM. Warto zauważyć, że w ubiegłym roku Marynarka Wojenna (US Navy) wprowadziła na uzbrojenie pocisk dalekiego zasięgu AIM-174B, znany też jako SM-6 Air Launched Configuration, ale jest to stosunkowo duży gabarytowo system uzbrojenia.
Co ciekawiej, w lipcu 2024 amerykańskie Wojska Lądowe (US Army) ogłosiły poszukiwania na rynku dostawcy zminiaturyzowanych komponentów do opracowania mniejszego pocisku przeciwlotniczego o wysokich parametrach do nowych wyrzutni przeciwlotniczych Enduring Shield w ramach programu Indirect Fire Protection Capability Increment 2-Intercept (IFPC Inc 2-I). Podobnie jak w przypadku USAF, ma to być pocisk o charakterystykach AIM-120D AMRAAM, a także o gabarytach zbliżonych do AIM-9X Sidewinder.
W poprzednich latach spółka Lockheed Martin pracowała na miniaturowymi pociskami rakietowymi AIM-160 CUDA w ramach programu SACM (Small Advanced Capabilities Missile), a z kolei Raytheon (część korporacji RTX) pracowała nad lekkim pociskiem średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze Peregrine i zminiaturyzowanym pociskiem rakietowym do samoobrony samolotów bojowych o kryptonimie MSDM (Miniature Self-Defense Missile). W 2022 USAF informowały o planach przetestowania nowego pocisku oznaczonego pod akronimem Modular Advanced Missile nad którym pracowała spółka Boeing.
Wydaje się, że jednym ze sposobów na osiągniecie miniaturyzacji przez pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze jest zastosowanie głowicy kinetyczny (hit-to-kill), w miejsce głowicy odłamkowo-burzącej, co pozwoliłoby na zwiększenie zapasu paliwa, a co za tym idzie zasięgu, ale wymagałoby to precyzyjniejszych technologii głowic naprowadzających się na cel.