We wtorek, 28 października 2025, w zakładach tureckiej spółki BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret w Kahramankazan w prowincji Ankara odbyła się uroczysta inauguracja dostaw seryjnych czołgów III generacji typu Altay T.1 do sił zbrojnych Turcji z udziałem prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana. Zgodnie z planami przekazano pierwsze trzy egzemplarze.
Produkcja seryjna miała zostać zapoczątkowana pod koniec maja 2024. Zgodnie z planami ujawnionymi 24 lutego br., kolejne 11 wozów trafi do wojska w 2026, następnie 41 w 2027 oraz 30 w 2028 – łącznie 85 egzemplarzy. Pozostałe 165 będzie reprezentował ulepszony standard Altay T.2, którego pierwsze dwa prototypy spółka przekazała przekazała 23 kwietnia 2023 Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) na testy odbiorcze w wojskach lądowych (Türk Kara Kuvvetleri). Warto mieć na uwadze, że w ramach pierwotnej umowy proporcje były inne: 40 T.1 oraz 210 T.2. Ogółem, Turcja zamierza wyprodukować do 1000 czołgów.
Zasadniczą różnicą pomiędzy seryjnymi Altay T.1 a T.2 będzie napęd: pierwsze otrzymują południowokoreański power pack, złożony z silnika wysokoprężnego Doosan DV27K o mocy 1500 KM (1103 kW) i automatycznej skrzyni biegów S&T Dynamics EST15K (co ciekawe jest to docelowy układ napędowy dla czołgów K2 Heuk-Pyo/Black Panther). Porozumienie w tej sprawie z Koreą Południową została zawarte 22 października 2021, podczas 13. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu.
Seryjne Altay T.2, które mają otrzymać oznaczenie Altay AMT otrzymają rodzimy 12-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany silnik Batu o mocy 1500 KM, opracowany przez BMC Power w kooperacji z Iveco Defence Vehicles (joint venture BATO Power Group).
Obiekt w Kahramankazan zajmuje powierzchnię około 840 000 m² (z czego 63 000 m² to sama linia produkcyjna czołgów) z czego w wyspecjalizowanej strefie przemysłowej lotnictwa i konsoliduje infrastrukturę wsparcia, taką jak poligony, linie szeregowe i obiekty BMC Power (napędy) w celu przyspieszenia cykli rozwoju i czołgów, jak i innych gąsienicowych/kołowych pojazdów opancerzonych, które będą tam produkowane.
Recep Tayyip Erdoğan powiedział, że nowy zakład będzie produkował miesięcznie osiem czołgów Altay i dziesięć kołowych bojowych wozów piechoty Altuğ 8×8 (Turcja zamówiła kołowe bojowe wozy piechoty BMC Altuğ 8×8).
Altay T.1 cechują się odizolowanymi od załogi dwoma magazynami amunicji drugiego rzutu (po 12 nabojów każdy), wzmocnioną osłoną balistyczną stropu wieży przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi i amunicją krążącą, atakującą w trybie top-attack czy zastosowaniem aktywnemu system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Akkor Pulat. Ponadto, zmodyfikowano system zarządzania walki, zintegrowano system obserwacji dookólnej Aselsan Örümcek 360°, system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera Aselsan Yamgöz. T.2 ma z kolei charakteryzować się możliwością strzelania nową 120-mm amunicję (w tym czołgowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi), kamuflażem mobilnym (co widać na załączonych fotografiach) i wbudowanym trybem szkolenia załóg.
BMC Ankara Tank ve Yeni Nesil Zırhlı Araçlar Üretim Tesisi Açılışı ve İlk Yeni Altay Tankları Teslimat Töreni https://t.co/Z81QLLtZsC
— Recep Tayyip Erdoğan (@RTErdogan) October 28, 2025
Kahraman Türk Silahlı Kuvvetlerimize teslim edilen ALTAY Tankındaki #ASELSAN Sistemleri.#BMC🤝#ASELSAN
🌐
ASELSAN systems integrated into the ALTAY. pic.twitter.com/8oe8EoKuBp— ASELSAN (@aselsan) October 28, 2025









