We wtorek, 17 grudnia 2024, pojawiła się informacja lokalnych spotterów lotniczych, że amerykańska spółka Lockheed Martin Aeronautics Co. (część Lockheed Martin) oblatała trzeci egzemplarz samolotu wielozadaniowego F-35A Husarz, przeznaczonego dla Polski, z lotniska przyzakładowego spółki w Fort Worth w Teksasie.
Zdjęcie: Tori Mae (@LensoOfMae) via X
Zgodnie z dostępnymi materiałami wizualnymi, egzemplarz o nr fabrycznym AZ-03 i taktycznym 3503 wzbił się w powietrze z NAS Joint Reserve Base Fort Worth.
Dla przypomnienia pierwszy został oblatany egzemplarz AZ-02/3502, co miało miejsce 2 grudnia br., a jako drugi AZ-01/3501 – 3 grudnia, który był pierwszym zaprezentowanym samolotem dla Polski podczas uroczystości roll-outu z 27 sierpnia br.
Minister Paweł Bejda informował w sierpniu Redakcję Magazynu MILMAG, że jeszcze w tym roku zostanie zaprezentowany kolejny egzemplarz F-35A, a w przyszłym – cztery, a samoloty o nr fabrycznych AZ-02 i AZ-03 miały znajdować się na zaawansowanym etapie montażu końcowego. Można zatem wnioskować na podstawie najnowszych doniesień, że harmonogram został nieznacznie przyspieszony o jeden samolot jeszcze w tym roku.
O montażu końcowym zaprezentowanego w sierpniu pierwszego egzemplarza spółka Lockheed Martin informowała 29 kwietnia br. W międzyczasie potwierdzono, że polskie F-35A otrzymają szachownicę lotniczą w barwach odcieni szarości, czyli tzw. low-visibility, low-vis (obecnie rząd ma zamiar procedować w Sejmie odpowiednie zmiany w prawie – przyp. red.), a zwycięską nazwą w ogłoszonym przez Sztab Generalny WP został Husarz.
Polska otrzyma 32 samoloty F-35A w najnowszej konfiguracji Block 4 i wersji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3), w ramach umowy międzyrządowej z 31 stycznia 2020 o wartości 4,6 mld USD (wówczas 17,9 mld zł).
Pierwsze 8 samolotów od stycznia 2025 (wcześniej była mowa o jesieni, a następnie grudniu br.), będzie stopniowo trafiać do bazy lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith, gdzie pierwsi polscy żołnierze rozpoczną szkolenie na nowy typ statku powietrznego. Będą stacjonować w USA do 2027 w celach szkoleniowych.
Łącznie zostanie wyszkolonych 24 pilotów i 92 członków personelu technicznego (piloci trafią do USA w siedmiu grupach, z czego pierwszych dwóch jesienią br.). Polscy piloci przejdą w Ebbing szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni już w Polsce, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji.
Przylot pierwszych egzemplarzy do kraju ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Na uzbrojenie samolotów F-35A Husarz trafią pociski przeciwradiolokacyjne o wydłużonym zasięgu Northrop Grumman AGM-88G AARGM-ER, pociski manewrujące o wydłużonym zasięgu AGM-158B-2 JASSM-ER, pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Tactical Sidewinder i średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM, a Agencja Uzbrojenia bada także rynek pod kątem pocisków przeciwokrętowych dla tych samolotów.
Husarz! We’ve got another first flight for the Polish Air Force. This time it’s 3503 as Lightning21. pic.twitter.com/Rnnc8BVAYX
— Tori Mae (@LensOfMae) December 17, 2024
Another gorgeous shot from my wifey @LensOfMae . I can’t wait to be home and go spotting with you babe! https://t.co/cHVnySnUwK
— Gherardo Fontana (@gfontana767) December 19, 2024
F-35A 3503 (AZ-03) destined for the Polish Air Force comes in for a landing at NAS JRB Fort Worth after a test flight. Harpia / Husarz pic.twitter.com/HnTQ5ha0gx
— Eric Kilpatrick (@KpAviationPhoto) December 19, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.