W środę, 16 lipca 2025, w siedzibie wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy (WZL-2) odbyło się spotkanie przedstawicieli południowokoreańskiej spółki Korea Aerospace Industries (KAI) oraz zespołu ekspertów z ramienia WZL-2.
Celem rozmów było omówienie dalszych etapów współpracy w ramach realizacji programu wsparcia lekkich samolotów bojowych FA-50GF Fighting Eagle, użytkowanych przez Polskie Siły Zbrojne. Spotkanie stanowi kontynuację partnerskich działań mających na celu zapewnienie wysokiego poziomu gotowości operacyjnej i serwisowej tych samolotów.
Współpraca pomiędzy KAI a WZL-2 ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju potencjału technicznego i kompetencyjnego polskiego przemysłu lotniczego.
Dziękujemy firmie Korea Aerospace Industries za wizytę oraz konstruktywny dialog, który wzmacnia fundamenty naszej długofalowej współpracy – czytamy w komunikacie prasowym.
Przypomnijmy, że 12 grudnia 2023 WZL-2 i KAI podpisały porozumienie mające na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia tych samolotów w Siłach Powietrznych RP.
Następnie, 20 czerwca 2024 zostało podpisane porozumienie Teaming Agreement pomiędzy KAI a WZL-2 dotyczące realizacji programu, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji.
18 października 2024 WZL-2 gościły delegację Korei Południowej, której przewodniczył wiceminister urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei, Hyunki Cho.
Z kolei 7 lipca br. informowano, że zarząd WZL-2 przebywał z wizytą w Republice Korei, jako część polskiej delegacji reprezentowanej przez Ministerstwo Aktywów Państwowych i Polską Grupę Zbrojeniową.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, należącym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej będącej liderem polskiego przemysłu zbrojeniowego. Zakład oferuje kompleksowe usługi serwisowe i modernizacyjne obejmujące zarówno płatowiec, jak i silniki samolotów należących do Polskich Sił Powietrznych.
Przypomnijmy, że 16 września 2022 Polska zamówiła 12 FA-50GF Block 10 za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), które już dostarczono oraz 36 FA-50PL Block 20 za 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto), które pierwotnie miały zostać dostarczone w latach 2025-2028 (według doniesień medialnych dostawy są opóźnione). W dalszej kolejności FA-50GF mają zostać przebudowane do wersji FA-50PL.
Na podstawie informacji prasowej
Czytaj także:
- Umowa na pociski AIM-9L Sidewinder dla polskich FA-50GF
- Inspektor Sił Powietrznych z wizytą w Republice Korei i amunicja do FA-50
- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 rozmawiają z portugalską OGMA
- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 wesprą obsługi rumuńskich C-130 Hercules
- Wizyta przedstawicieli Martin Baker Aircraft Company w WZL-2
- WZL-2 z umową na naprawy silników bułgarskich MiG-29