We wtorek, 10 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że Ministerstwo Obrony Brazylii podpisało list intencyjny (Letter of Intent, LoI) z Ministerstwem Obrony Słowacji, który toruje drogę do podpisania umowy w styczniu 2025 na dostawę trzech egzemplarzy średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium (Embraer opracuje rozpoznawczo-patrolowego C-390 IVR).
Podpisany dokument toruje drogę do głębszej współpracy przemysłowej między tymi dwoma krajami. Podczas wizyty w Brazylii słowacki minister obrony Robert Kaliňák przyznał, że Embraer C-390 jest opcją, która lepiej odpowiada przyszłym potrzebom transportowym Słowacji. Wspomniano również o znaczeniu wyboru tej platformy przez sąsiednie państwa (Czechy, Węgry, a także Austria – przyp. red.), umożliwiając synergię w zakresie szkoleń, logistyki i współpracy w zakresie przyszłych możliwości i rozwoju ich flot. Słowackie Ministerstwo Obrony rozpocznie formalne kroki w kierunku zakupu trzech C-390 w styczniu 2025.
C-390 jest obecnie najlepszym samolotem w swojej kategorii ze względu na swoją efektywność kosztową, wszechstronność i niezawodność, będąc w stanie wykonywać najbardziej wymagające misje w dowolnym czasie i miejscu. Jesteśmy przekonani, że C-390 jest najbardziej odpowiednim samolotem, który spełni potrzeby słowackich sił powietrznych — powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Jak dotąd na zakup, oprócz Słowacji, zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione), Czechy (2 egzemplarze), Węgry (odebrano 1 z 2 zamówionych) oraz Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Wkrótce dołączy do nich Szwecja. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Obecna flota dostarczonych samolotów C-390 Millennium zgromadziła ponad 15 000 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźnikami ukończenia misji przekraczającymi 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności w swojej kategorii.
Przypomnijmy, że 26 listopada br., Rada Ministrów Republiki Słowacji zatwierdziła rezolucję nr 717/2024 Ministerstwa Obrony z 20 listopada dotyczącą transformacji lotnictwa transportowego wojsk lotniczych (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky).
Zakłada ona zakup maksymalnie sześciu nowych samolotów transportowych (w tym trzech średnich samolotów z opcją na czwarty oraz dwóch lekkich samolotów o pojemności do 15 pasażerów), które całkowicie zastąpią dwa lekkie samoloty transportowe Leonardo Alenia C-27J Spartan produkcji włoskiej i siedem lżejszych samolotów pasażersko-transportowych L-410UVP-E Turbolet produkcji czeskiej (jeden jest wykorzystywany do zadań rozpoznawczych).
https://twitter.com/embraer/status/1866605386167697699