W środę, 15 stycznia 2025, Ministerstwo Obrony Litwy poinformowało, że do kraju dotarła siódma partia wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle)/L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) licząca 50 egzemplarzy. Dołączyły one do ponad 385 wcześniej odebranych z łącznie 500 zamówionych w Stanach Zjednoczonych. Tym samym będzie największym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów na świecie.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Litwy
Jest to jednocześnie trzecia partia z drugiej umowy (a w zasadzie aneksu do pierwszej) na te pojazdy podpisanej 18 października 2020 na 300 dodatkowych egzemplarzy. Pierwsza dostawa z tejże umowy miała miejsce 14 marca 2024, a druga 22 sierpnia tego samego roku. Do wykonania umowy brakuje jeszcze mniej niż 65 pojazdów, więc można przypuszczać, że planowana jest jeszcze jedna dostawa w tym roku.
Poinformowano, że z tej partii zostaną wykorzystane egzemplarze do przebudowy na zestawy mobilnego systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu MSHORAD (Mobile Short Range Air Defence), zamówionego w dwóch partiach 9 lipca i 1 października 2024 od szwedzkiej spółki Saab Defence and Security.
W ramach umowy bazowej z 21 listopada 2019 za równowartość około 145 mln EUR (wówczas 661 mln zł), zamówiono 200 JLTV z terminem realizacji do końca 2023 (dostawy przyspieszono – wcześniej harmonogram został określony na koniec 2024). Pierwsza partia 50 wozów trafiła do Litwy 16 sierpnia 2021, kolejna licząca tyle samo egzemplarzy – 23 listopada 2022, następna w maju 2023, a ostatnia 30 grudnia 2023.
Litewskie pojazdy są w odmianie czterodrzwiowej Combat Tactical Vehicle (CTV) w wersji M1278A1 Heavy Guns Carrier. Otrzymują zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) typu M153 z mocowaniami Mk 93 dla 12,7-mm karabinów maszynowych Browning M2 QCB (Quick Change Barrel) z szybkowymiennymi lufami oraz głowice optoelektroniczne FLIR Systems M230 TAC.
Zostały wyposażone w osłony balistyczne i przeciwminowe, pancerne szyby, akustyczne systemy ostrzegania Boomerang III, zestawy nawigacji GPS, silniki wysokoprężne Duramax Turbo (wcześniej oznaczone jako Banks 866T V8) ze skrzynią biegów Allison z sześcioma przekładniami oraz niezależnym układem zawieszenia. Wyposażenie dodatkowe to zestawy opon run-flat (wraz z zapasowymi), wciągarki i zestawy holownicze.
Pod koniec grudnia 2024 na potrzeby JLTV zamówiono w amerykańskiej spółce L3Harris Technologies radiostacje nieujawnionego typu.
JLTV jako lekkie pojazdy patrolowe zastępują obecnie używane opancerzone odmiany samochodów terenowych AM General HMMWV i Toyota Land Cruiser 200.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika (w planach zakup łącznie ok. 65 tys. pojazdów z czego dostarczono ok. 19,15 tys.) i Litwy zdecydowały się: Czarnogóra, Macedonia Północna, Słowenia, Słowacja, Rumunia, Belgia i Brazylia. W ostatnim czasie dołączyła do nich także Mongolia, Urugwaj i Izrael. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (wyrażono chęć zakupu 26 pojazdów opancerzonych w wersji M1279A1 w wariancie transportowym, choć póki co nie potwierdzono). Zakup rozważały Australia i Japonia. Pod koniec marca 2024 spółka AM General, która stała się współproducentem pojazdów, zaprezentowała ulepszony JLTV A2.
🇱🇹More JLTVs for Lithuania! A fresh batch of 50 armoured vehicles has arrived. By the end of the year, the Lithuanian Armed Forces will have an impressive fleet of 500. These state-of-the-art vehicles not only boost our military capabilities but also deepen ties with 🇺🇸US forces. pic.twitter.com/Bg00I7VO3i
— Lithuanian MOD 🇱🇹 (@Lithuanian_MoD) January 15, 2025